В последните години YouTube започна да привлича все повече млади хора, които намират своята сцена там. Съвети, класации, мнения, реакции на песни и какво ли още не може да намерите във видеоклиповете на различи влогъри. Започнали от нулата, днес абонатите им наброяват над 100 000, а подрастващите често се припознават и чакат с интерес следващото видео.
Всеки от нас може да достигне до милиони и дори милиарди хора по света директно от своя дом – стига да знае с какво да спечели аудиторията и да се бори усърдно с конкуренцията, която расте непрестанно. Традиционните медии като телевизията и радиото не са дотам разпространени сред сегашното поколение, което прекарват по-голямата част от времето си в интернет.
Vlog е съкращение от Video Log и представлява водене и поддържане на видео канал, в който говорите за нещо, което ви вълнува и което искате да споделите с по-голяма маса хора. Как обаче се става влогър? Какво е нужно за един успешен канал? Как да се различавате от другите? Все въпроси, които трябва да обмислите преди да качите първото видео. Ние ще се опитаме да ви помогнем, като ви дадем 10 съвета, с които можете да започнете свой собствен YouTube канал.
1. Поставете си ясна цел
Много е важно да знаете какво точно искате да постигнете чрез своя YouTube канал, за да не се размива главната идея и да не се получи „има всичко, а всъщност нищо“. Хоби ли ви е или се опитвате да го превърнете в доходоносна работа? Искате хората да чуят как пеете или търсите място за реклама на собствения ви бизнес? Целта определя инструментариума и често двете неща не се припокриват, което далеч не води до желаните резултати. Запознайте хората ясно с това, което искате да стигне до тях.
Поставете няколко малки краткосрочни и някои по-големи дългосрочни цели, за да знаете какво правите и да успявате да се коригирате и усъвършенствате, когато е необходимо. Тръгвайки натам обаче, трябва да знаете, че често до изпълняването на тази цел пътят не е никак кратък и трябва да сте търпеливи. Не се страхувайте от това да грешите в началото. Напротив възползвайте се от новаторското незнание. Поставяйте си дребни цели за всяко следващо видео – по-добро описание, по-хубава снимка и т.н.
2. Изберете насока/ тема за вашия влог
Първо правило за всеки влогър е да избере какви по вид видеоклипове ще снима и качва в интернет пространството. Важно е това, за което ще говорите да ви е интересно, а не просто да прочитате определен текст, защото само когато вие говорите запалено по нещо, може да предизвикате интерес и страст у вашите зрители. Фалшивият ентусиазъм често предизвиква негативна реакция у зрителя. Вълнувайте се от това, което правите. Наблюдава се някакво негласно, но очаквано разделение, според което мъжете се насочват към технологии, автомобили, фитнес или игри, а жените предпочитат теми, свързани с мода, гримове, житейски въпроси и съвети, но далеч не се чувствайте ограничени. Изборът е изцяло във вашите ръце.
Не е нужно естествено да се затваряте само в една сфера, ако сте решили,че може да се разпростирате в няколко такива, но не разчитайте на количеството над качеството. Има много успешни влогъри, чиито канал не следва само една посока, но е много трудно да балансирате между всички теми, които искате да обхванете.
3. Подходящо име
Постарайте се името на вашия влог да бъде оригинално, лесно запомнящо се и да насочва към това, което ще говорите. Хората често използват имената, инициалите си или прякори. Но в никакъв случай не копирайте чужди идеи, това би ви навредило повече, отколкото да ви помогне. Дайте си достатъчно време за избор на име, защото то ще се превърне в част от вас. Важно е да запомните, че вие се превръщате в марка, която трябва да развивате цялостно, а името на марката е водещо във всички сфери и много често то продава.
4. Премахнете сценичната треска
Всяка първа стъпка е трудна и е съпътствано от несигурност. „Дали ще ме харесат? Дали няма да изглеждам смешно?“ Това са само част от въпросите, които минават през главата на начинаещия. Но това няма да ви помогне. Не е лошо да сте самокритични и винаги да търсите начини да се усъвършенстването, но е важно, за да се получат интересни и приятни видеа, да не се усеща срам и притеснение. Представете си, че камерата е ваш приятел и не спирайте да записвате. Отново и отново.
Не трябва да мислите само за видеата във влога, а за поведението си пред камера по принцип. Упражнявайте се за себе си. Вие контролирате какво да видят хората от вашите видеа. Разбира се, с времето и натрупването на опит ще придобиете все по-голяма увереност.
5. Поток на видеата
Не се залъгвайте, че ежедневното качване на видеоклипове е добре за вашия влог. Нито пък неустойчивата поява един, два пъти в месец или че 30-минутните клипове ще ви донесат повече последователи. Намерете златна среда, която да донесе баланс в канала ви. Важно е да снимате видео, когато наистина има нужда и смисъл. Според проучванията най-гледаните клипове варират от порядъка на 5 до 8 минути, а за това време може да кажете и покажете много неща, особено когато усвоите тънкостите на видео монтажа. За този интервал е лесно да поставите акцент и да го следвате.
Когато смятате, че вашата публика може да се отегчи от редовното ви съдържание, опитайте да направите нещо различно, което не означава да оставите настрана обичайните си видеа. Можете да добавите седмичен влог или игри с томболи, видеа, свързани с различни събития, което ще разкрие разностранните ви интереси пред публика.
6. Начин на заснемане
Предната камера на телефона ви не винаги е добър вариант за качествен кадър. Използвайте висококачествени камери, фотоапарати, стативи, осветление, микрофони, ако това ви е възможно. Инвестицията си заслужава особено ако влогът ви е основна работа. При стартирането на всеки бизнес винаги първите няколко години се инвестира, а след това берете плодовете. Бъдете сигурни, че качеството на картината, звукът и видео монтажът се забелязват от хората, които ще ви гледат, а това ще ви създаде добър имидж още в началото.
Зрителите често се дразнят, ако видят сериозни пропуски във видеото ви. Поговорката „по дрехите посрещат, по ума изпращат“ е вярна. Често видеото е средство, чрез което предлагате продукт, и ако то не е достатъчно добро, съдържанието ще остане незабелязано, а гласът ви нечут. Обработването също е важно. Когато стигнете до него не се страхувайте да изрежете сурово всичко, което е извън темата, или частите, където прекалявате прекалено много, защото хората не обичат пълнежа.
7. Следете публиката си и обръщайте внимание на коментарите
Създайте ангажирана около вашите видеа общност. Важно е кой ви гледа. Години, местоживеене, пол и още редица характеристики са определящи за оценката от публиката, която ще получите. Правейки анализ на вашите зрители, е по-лесно да намерите път към тях. Опитвайте се да бъдете както максимално свързани с постоянната си публиката, да научавате техните проблеми и да намерите решения, така и да намерите начин да привлечете нови зрители, т.е. не се ограничавайте, но и не се дистанцирайте от „феновете си“.
Стимулирайте коментари, задавайте въпроси, питайте за мнения, старайте се максимално да им отговорите, когато това е възможно или поне да ги прочетете и да им покажете, че цените мнението им. Отзивите, които получавате в коментарите от аудиторията си, са най-ценният източник на съвети за подобряване на съдържанието.
8. Важни акценти
Използването на правилните ключови думи определя мястото ви при търсенето в YouTube. Заглавието и началната снимка са първите неща, които хората виждат, когато видеоклиповете ви се показват в търсене, затова им отделяйте специално внимание. Интригуващите заглавия, които задействат любопитството, спомагат за покачването на гледания, а анализ свидетелства, че снимките с лица на хората са склонни да получават най-много кликвания.
Не се притеснявайте от дългите описания, от повторението на ключовите думи и от това да наблегнете върху главната тема няколко пъти. Друга важна реплика е тази, с която подканвате хората да се приобщят към вашия канал. Не пропускайте да напомните на вашите зрители да се абонират, да харесват или да споделят. Може да и кажете кога излиза следващият епизод или да им загатнете за нещо изненадващо, с което да задействате тяхното любопитство.
Важен е както тонът, така и думите, които използвате. Не бъдете прекалено официални, когато темата и публиката не го изискват, защото ако хората не ви разбират, няма да догледат видеото. Пускайте шеги без притеснение, хората търсят забавление. Продължителността на човешкото внимание се намалява всяка година. Изследванията показват, че средната продължителност на вниманието през 2015 г. е 8,25 секунди (за разлика от 12 секунди през 2000 г.). Така че първите 15 секунди от видеоклиповете ви трябва да са абсолютно грабващи. Използвайте маркетингови трикове, манипулации от рекламния бизнес и т.н., които да улеснят задачата ви.
9. Развитие
Конкуренция има навсякъде, но това не трябва да ви стряска, а напротив – потърсете контакт с други влогъри, с които можете да обмените опит. В началото почти всички ще са по-добри от вас, а вие ще се учите от тях, но не забравяйте и вие да помагате. Коментирайте различни блогове и влогове на сходни теми, за да ви забележат, но не натрапвайте вашия канал. Влизането в YouTube означава да станете част от общност, която споделя една и съща страст като вас.
Фокусирайте се върху канали със сходен брой абонати, така че и двамата да спечелите от сътрудничеството. Няма да спечелите магически милион абонати за една нощ, след като публикувате първия си влог, така че трябва да се популяризирате, за да растат, а къде по-добре от личните си акаунти в различни социални мрежи. Действайте.
10. Бъдете естествени!
Видеото е вашата връзка с търсената от вас публика, затова е хубаво от началото да не изграждате бариери помежду ви и бързо да стопите напрежението. Ключът към това е да бъдете искрени и да не се притеснявате да показвате реалните си емоции. Усмихвайте се, радвайте се, ядосвайте се, мръщете се – правете онова, което усещате за правилно и онова, което бихте направили, ако обективът го нямаше.
Това, което правите далеч не трябва да прилича на роля в театъра. Изкуственото и нагласеното бързо се усещат и отблъскват хората. За да се отделите от останалите входящи, можете да добавите нещо уникално към видеоклиповете, което хората ще свързват с вашия канал. Това може да е „един неочакван факт за мен“ във всеки видеоклип, любима песен, отговор на някой коментар или каквото друго измислите.
Американският художник Анди Уорхол отдавна е казал: “Всеки ще има своите 15 минути слава.” А вие искате ли своите?
Наталия Бекярова учи „Право“ в СУ „Св. Климент Охридски“, но интересите ѝ далеч не се изчерпват в сферата на юридическите науки. Обича да научава, открива и преживява нови неща, да пита и да знае.