На 7 март, само в кината, ще станем свидетели на „Фаталният 5 септември“. Филмът, номиниран за Оскар“ за най-добър сценарий, пресъздава един от най-съдбовните моменти в историята на телевизионната журналистика. Напрегнатата драма ни връща към Олимпийските игри в Мюнхен през 1972 г., когато терористична организация взима за заложници израелски спортисти – трагично събитие, което шокира света.
Екипът на ABC Sports, изпратен да отразява игрите, неочаквано се оказва на първа линия на кризата. Младият продуцент Джеф (Джон Магаро) се бори да докаже таланта си пред своя взискателен шеф – телевизионната легенда Руун Арлидж (Питър Сарсгард). Заедно с германската преводачка Мариан (Леони Бенеш) и нейния ментор Марвин Бадер (Бен Чаплин), те трябва да взимат съдбоносни решения под натиска на изтичащото време.
„Фаталният 5 септември“ предлага автентичен поглед върху технологичните възможности за излъчване по онова време и поставя важни въпроси за етиката в журналистиката. Режисиран с изключително внимание към детайла, филмът ни потапя в напрегнатата атмосфера на събития, които завинаги променят начина, по който се правят новините на живо.
Ставаме свидетели на „Фаталният 5 септември“ от 7 март само в кината, а в дните преди премиерата © След 5 • Твоето време, твоите правила ви дава шанс да спечелите двоен кинобилет за филма. Изгледайте внимателно трейлъра, попълнете формата за регистрация, отговорете на въпроса до 13 часа на 6 март и бъдете готови за награда. Успех!
Дни преди официалната премиера на филма „Фаталният 5 септември“ у нас поглеждаме зад кулисите на продукцията. Ето 10 любопитни факта за актьорите, снимачния процес и тайните детайли около лентата. А тук е скрит и отговорът на въпроса.
1. Всички видеоматериали на живо от обсадата, както и студийните презентации и интервюта, използвани във „Фаталният 5 септември“, са оригинални кадри от архива на ABC, излъчени по време на събитията.
2. Легендарният водещ на ABC Sports Джим Маккей, който почина през 2008 година, също „участва“ във „Фаталният 5 септември“. Оригиналните архивни кадри с негово участие са вплетени в продукцията, за да засилят усещането за автентичност на продукцията.
3. Един от продуцентите от екипа на ABC по време на Олимпийските игри през 1972 година – Джефри Мейсън, е част от продуцентския екип на филма.
4. Актьорският дебют на Джон Магаро, изпълняващ ролята на Джефри Мейсън, е като статист във филма „Мюнхен“ от 2005 г., който разказва за последиците от събитията на Олимпийските игри през 1972 г. Още докато предишният филм на режисьора Тим Фелбаум е в постпродукция, заедно с двамата продуценти Томас Вьобке и Филип Трауер започват работа по нов проект. „Като германска продуцентска компания сме запознати със събитията от 1972 г., както и с филмите по темата“, казва Вьобке. „Филмът „Мюнхен“ разказва за последствията, но ние вярвахме, че има още много неща, които трябва да бъдат разказани на големия екран. След дълги обсъждания решихме да направим филм за самата терористична атака по време на Олимпийските игри в Мюнхен през 1972 г.“, обяснява Трауер.
5. След като разговарят с Джефри Мейсън, на създателите на филма им хрумва, че той би бил чудесен централен герой във филма. „Мейсън ни разказа оживено и подробно за преживяванията си в онзи ден“, спомня си Фелбаум. „Той ни разказа за 22-та часа, които е прекарал в подготвяне на предаването на живо, за които все още си спомня много точно.“ „Джефри разказа за стреса, трудните решения, моралните дилеми и дълбоките емоции, които присъстват и до днес“, добавя Трауер. „Бързо стана ясно, че това е филмът, който искаме да направим. Това беше решаващият момент.“
6. Създателите на филма успяват да получат и информация от първа ръка от Джими Шефлър, който през 1972 г., като част от продуцентския екип на ABC, пренася филмови кадри през полицейските кордони, маскиран като спортист, и от Шон Макманус, който доскоро беше председател на CBS Sports. По онова време Макманус е бил млад и е седял в контролната зала, докато баща му Джим Маккей е представял Олимпийските игри в съседното студио. Това е ключов момент за „Фаталният 5 септември“, когато Макманус дава своята благословия на проекта и предлага подкрепата си.
7. В провежданите от него интервюта с Мейсън, Фелбаум отбелязва, че е имало един конкретен отговор, който му е дал пълна яснота за историята, която е искал да разкаже. „На въпроса дали са мислили за тези по-дългосрочни последици и последствия по време на излъчването, Джефри просто каза: „Просто нямаше време“, спомня си Фелбаум. „В този момент Мориц и аз осъзнахме, че точно такива чувства трябва да събуди филмът. Публиката трябва да преживее интензивността на живото предаване заедно с героите и да бъде там, когато трябва да се вземат морални решения на фона на постоянно тиктакащия часовник.“
8. Основните снимки на „Фаталният 5 септември“ се провеждат в продължение на 33 дни, предимно в студио „Бавария“ в Мюнхен. 29 дни от снимките в крайна сметка са прекарани в Бавария, а останалите 4 се състоят от 1 ден в Пенцинг и 3 в олимпийското село, което изглежда почти по същия начин, както през 1972 г., за да се пресъздадат няколко сцени от оригиналните кадри, които са необходими за разказа на филма.
9. Предвид факта, че по-голямата част от историята се развива между стените на студиото на ABC в Мюнхен, операторът на филма – Маркус Фьордерер, иска да гарантира, че пълният обхват на това, което се случва там, винаги ще бъде видим за публиката, въпреки ограничеността на помещенията. „В конструкцията на студиото няма прозорци, съвсем умишлено, за да се създаде клаустрофобична атмосфера. Тук телевизионните монитори са прозорците към външния свят и ние създадохме тази илюзия. Визуално голяма част от филма е доста тъмна и мрачна, така че телевизионните екрани се превръщат в най-яркия източник и очите ви веднага се привличат към тази част от кадъра. Искахме да създадем впечатлението, че зрителят на нашия филм е залепен за тези екрани по същия начин, по който си представям, че зрителите през 1972 г. са били залепени за телевизорите си, виждайки за първи път нещо от такъв мащаб.“
10. Дизайнерът на продукцията Юлиан Вагнер възпроизвежда спортното студио на ABC от 1972 г., което вече не съществува, според оригиналните сложни чертежи, които показват точно как е било построено до олимпийското село. Стари машини са доставени от цял свят, взети назаем от колекционери и открити в складове в телевизионни студиа и музеи. Прекарани са седмици в щателно почистване и повторно кодиране на оборудването, за да се възстанови предишната слава на всеки елемент.
Виктор е микробиолог и космополитна личност с интереси в коренно противоположни области – от архитектура до екология, от Древен Египет до умните градове на бъдещето, от самолетни катастрофи до медицина, от музика до компютърно програмиране…