Красотата е субективно понятие – особено когато се отнася до автомобилите. Някои хора се опияняват от елегантните класики от 50-те и презират всичко ново; за други красотата се крие именно в технологичния напредък. Но има и една малка група автомобили, които надмогват това разделение.
Те надменно отхвърлят практичността; в тях няма къде да си оставиш чашата за кафе, а освен всичко друго, преди да се качите в тези автомобили, първо трябва да погледнете прогнозата за времето. Но въпреки всички техни мъчнопоносими недостатъци бихме продали душата си, за да ги притежаваме. Ето 10-те най-красиви коли в историята според автомобилния сайт Auto On Air.
1. BMW 507
Колкото и да е парадоксално, най-красивото BMW в историята едва не докарва компанията до банкрут. Замислен като отговор на Mercedes 300SL, този роудстър е един от най-паметните пазарни провали на баварците – заради огромната му цена (три пъти над тази на Cadillac) от колата са продадени едва 252 бройки – включително и една на Елвис Пресли. До днес са оцелели 202 от тях, а за да се сдобиете с някое от тях, пригответе минимум 700 000 евро.
2. Jaguar E-Type
„Това е най-красивата кола на всички времена“, казва не друг, а самият Енцо Ферари, когато за пръв път вижда британския спортен модел през 1961. Комбинация от елегантен дизайн, технически новаторства и много добра за времето си цена, E-type е един от най-големите успехи на Jaguar и недвусмислена автомобилна икона. Над 70 000 бройки са продадени между 1961 и 1974.
3. Alfa Romeo 8C Competizione
Носещ името на легендарен модел от 1950 и някои черти от също толкова легендарната Alfa 33 Stradale, този автомобил бе представен през 2007 година и оттогава смущава съня на автоманиаците. 4.7-литровият V8 от Maserati го изстрелва до 292 км/ч, но онова, на което не може да се устои, е външният вид. Има само един малък проблем – Alfa произведе само 500 бройки, най-евтината от които струва 175 000 евро.
4. Citroen DS
В 125-годишната история на автомобила има само шепа революции от мащаба на DS. Дело на скулптора Фламинио Бертони и на самолетния инженер Андре Лефебр, този модел изумява света през 1955. Футуристичен дизайн, удивителен коефициент на въздушно съпротивление и забележителен комфорт благодарение на хидропневматичното окачване – DS веднага си спечелва прозвището la deesse – „богинята“. Списание Classic & Sports Car го обяви за най-красивата кола на всички времена.
5. Mercedes 300 SL
След войната Mercedes се нуждае от наистина забележителен автомобил, за да вземе ума на американците и да стъпи на щатския пазар. На изложението в Ню Йорк през 1954 дебютира 300 SL – истински шок за публиката с повдигащите се нагоре врати, наподобяващи криле на чайка (gull wing). 300 SL е и първият сериен автомобил със система за директно впръскване на горивото в цилиндрите – технология, използвана дотогава само в изтребителя Месершмит BF 109. Благодарение на нея 300 SL развива 260 км/ч – рекорд за онези години.
6. Aston Martin DB5
Произвеждан между 1963 и 1965, DB5 буди носталгия у англичаните заради репутацията си на най-известния приятел на Джеймс Бонд. Автомобилът е заснет в пет от филмите за агент 007, а се очаква да се появи и в бъдещия Skyfall, чиито снимки текат в момента. DB5 се задвижва от 4.0-литров изцяло алуминиев двигател с три карбуратора и 5-степенна трансмисия. Резултатът: 282 конски сили и 233 км/ч максимална скорост. Серията носи инициалите на Дейвид Браун, ръководил Aston Martin от 1947 до 1972.
7. Lamborghini Miura
Някои оприличават предницата на този автомобил с женско лице. Черните дефлектори около фаровете отчетливо наподобяват изящни мигли. Но извън тях в Miura няма нищо момичешко. Ще простите на тази кола всичко – дори пълната невъзможност да я паркирате на заден ход. При излизането си на пазара през 1966 това е най-бързият автомобил в света – удивително постижение, като се има предвид, че е разработен от механиците и инженерите на Феручо Ламборгини в свободното им време.
8. Bugatti Type 57s Atlantic
Един от най-популярните модели на Bugatti за всички времена – странно, като се има предвид, че заради фантастичната за 30-те години цена са продадени едва три бройки. Фантастичен е и външният вид – с елегантни, но неособено удобни врати, и аеродинамичен елемент, който сега бихме определили като „пънкарски гребен”. Автомобилът е снижен чрез пълно преработване на задния мост, който минава през гредите на шасито, а не под него, както в стандартния Type 57.
9. Porsche 356
Първото серийно Porsche (първообраз на легендата 911) излиза през 1948 с микроскопичен 1.1-литров двигател с 40 конски сили – което не пречи на компанията да предлага версии Coupe и кабриолет. Porsche 356 е вдъхновено от състезателното Type 64, създадено от Фердинанд Порше в предвоенния период, когато е трябвало да участва в несъстоялата се надпревара за издръжливост от Берлин до Рим.
10. Lotus Esprit
Пословично чуплив и със скоростна кутия, направена сякаш от сирене, този спортен модел от втората половина на 70-те вероятно е причинил доста бели коси на собствениците си. Но те охотно му прощаваха недостатъците заради вида му – един от първите образци на прословутия дизайн „сгъната хартия“ на гения Джорджето Джуджаро. Всяко хлапе през 80-те имаше плакат на Esprit в стаята си. А в „Хубава жена“ Ричард Гиър (с посивели коси, разбира се) качи Джулия Робъртс именно в Esprit.
„10-те най“ събира най-забавните, любопитни, скандални и дори шокиращи истории – от музика и кино, през храни и места, които си струва да се посетят. „10-те най“ е хора и животни, цифри и литературни герои, догадки и научни открития.