Стартът на ученическия период в живота на всяко дете е особено важно събитие, което белязва неговия първи сериозен сблъсък със суровата действителност извън дома. Той е напрегнат както за детето, така и за родителите му. Те са силно притеснени как ще му понесе новата среда, дали ще успее достатъчно добре да се адаптира към нея и колко време ще му отнеме това; ще има ли някакви проблеми с останалите деца, ще се социализира ли и още куп други притеснения.
За да смекчат тази доза адреналин, родителите могат просто да се опитат да изградят едни определени умения у своето дете, за да му поставят добри основи, на базата на които то да продължи правилното си развитие в обществото и света на образованието. Със сигурност тези способности са много повече, но ние ще обърнем внимание на 10-те, които според нас са от особено голямо значение.
1. Да различава „добро“ от „лошо“
Първото от важните умения и намиращо се в основата на неговите бъдещи заключения, е умението да различава кое действие е добро и кое лошо. Ако си направил нещо лошо, това не е хубаво. Трябва да се извиниш, да се поправиш и да се постараеш да не го правиш повече.
А не да се опиташ да се оправдаеш (или по-лошо – да излъжеш) и когато имаш удобна възможност, отново да извършиш злодеянието. Детето трябва да може само да стигне до тези изводи и да знае, че послушните деца ги хвалят, а непослушните – наказват.
2. Да има развита фина моторика
Тези умения лесно се градят при оцветяване – да се следи да не се излиза от контурите. Или при изрязването на различни фигурки от хартия (да, детето трябва да умее да борави само с ножица – ще му се наложи в училище със сигурност).
Да се обръща внимание на това как държи флумастерите или моливите, с които рисува – тук детето изгражда захвата, с който в последствие ще държи и химикал. При грешно изграден навик тук, ще му бъде трудно да изписва буквите след време, когато му се наложи.
3. Да има базови познания по математика
Добре е преди началото на учебната година детето да може да брои от 1 до 10, както и на обратно. Да знае числителните редни и да ги прилага правилно. Свободно да може да борави със знаците за по-малко, по-голямо и равно. Да разпознава основните геометрични фигури – квадрат, кръг, правоъгълник, триъгълник.
4. Да се концентрира
Знаем, че това е сред най-трудно постижимите неща, особено в днешното технологично време. Телефоните и таблетите са навсякъде около подрастващите и те непрекъснато се разсейват с тях. Но за благоприятно и полезно преминаване на дните в училище, малчуганите трябва да умеят да се съсредоточават, когато това е нужно – при запознаването с нови за тях неща.
Концентрацията е от ключово значение за научаването на основното още в училище. Схванали веднъж най-важното, вкъщи ще трябва само да дообогатят запомненото и да го затвърдят. Нещо, което много облекчава натрупването и усвояването на новите знания.
5. Да умее да сравнява
Това умение показва доколко детето може да се ориентира в пространството. Да може да каже къде се намира (до какво, под какво, над какво). От какви други предмети е заобиколено (като ги описва по форма, цвят, нарича ги по имена – дали са мебели, дали са превозни средства). Тук в полза ще му бъдат и времевите познания. Да каже в кой месец от годината се намира, кой ден от месеца и седмицата – също.
6. Да може да участва в ролеви игри
Така детето, знаейки какви са основните задължения, умения и действия на различни одушевени предмети, показва, че може и да ги изпълнява на практика. Запознава се с правила на игра, запомня ги и ги спазва, без да се опитва да ги заобиколи или да ги наруши. Това са умения, които помагат по време на протичане на часа в училище.
Приема, че по време на занятия не трябва да се вдига шум и трябва да се слуша внимателно какво казва учителят. Така особено силно се подпомага дейността на обучаващия. А това са усилия, които трябва да се положат от родителите, за да могат учителите да свършат пълноценно тяхната работа.
7. Да се обслужва самостоятелно
Всеки родител разбира по различен начин смисъла на това умение. Едни смятат, че това, че детето ходи на два крака, справя се само с физиологичните си нужди и общува с деца, е напълно достатъчно за годините, малко преди започване на учебната година. Но това не е така. Самостоятелност е все пак да може да борави с определени уреди, да е запознато с основното в света, който го заобикаля.
Да се дава на детето активно да участва в определени процеси, за да ги опознае в детайл. Така то ще може и да сравнява, да знае последователност на събития, които трябва да се случат, за да получиш желания краен резултат. Това обогатяване е много нужно да бъде част от първите години на детето, за да може то да се адаптира по най-добрия начин към света.
8. Да се вписва в колектив
Разбира се, това за дете е доста силен израз, но разбираш каква е идеята ни. От детската градина, пред училище и университет, та чак до работното място. Всеки човек се сблъсква с това, че неминуемо трябва да успее да се впише в създадения колектив, ако иска общите им цели да бъдат постигнати.
Затова е добре детето още в самото начало да бъде тласкано към мисълта, че е добре да полага усилия да бъде част от създадената общност. Не да потиска своята индивидуалност, но да умее да я нагоди към останалите си „съотборници“.
9. Минимална физическа подготовка
Знаеш, че основен проблем на нашето време е това, че децата предимно „се движат“ по екрани, а не по поляни. И това е добре да не се превръща в константа. Да, знаем, че е неизбежно то да държи в ръцете си таблет, телефон или лаптоп, но нека това да е в ограничено време от деня. И да му се обръща внимание, че е хубаво за здравето да имаш минимална физическа активност.
Повече движение сред природата, още по-хубаво е, ако тренира някакъв спорт – поне 2-3 пъти седмично. Развиването на мускулатурата от ранни години е полезна за всяко дете.
10. Да приема ученето и училището като нещо приятно
Задача на родителите е да подготвят децата с положителна нагласа към училището и ученето като процес. Все пак ще им предстои следващите 10-15 години да бъдат по 6-7 часа ангажирани с това. Ако ти се налага да ходиш на работа с нежелание и само по задължение, си доста по-непродуктивен нали? Същото е и с училището.
На децата трябва да им бъде обяснено, че за да са успешни хора в живота и стойностни като личности, трябва да се положат усилия. И те най-много са свързани с натрупването на знания и умения в различните сфери (първоначално) и с всеки изминал етап – започват да стават тясно специализирани. Но по пътя на учението не трябва да губят своите любопитство и интуиция.
Артистична натура, скрита в облика на „сериозната професия“ (занимава се с финанси). Търсач на преживявания, с интерес към пътешествията и изкуството във всичките му форми. Дете на морето – обожава морския бриз в косите, пясъка между пръстите на краката и звука на разплискващи се морски вълни.