Всеки от нас вече се е сблъсквал с въпроса как да си направи автобиографията успешна. Най-вероятно сте изчели доста по въпроса как се изготвя и оформя, какво трябва да съдържа и какво не е добре да включвате в едно CV и въпреки това, не сте постигали целта си.
Тъй като и на мен често ми се налага да актуализирам своята автобиография с идеята да постигна пълен успех и да бъда поканен на интервю, анализирах голяма част от изписаните правила и реших да обобщя най-ценните според мен 10 съвета за успешното СV.
1. По външния вид посрещат
Първото впечатление винаги е най-важно. Оформлението на едно СV е възможно сериозно да повлияе на шансовете ви да постигнете основната си цел – интервюто. Ето няколко съвета:
- Изберете малко по-дебела хартия, формат А4 и по възможност с различен от бялото светъл цвят. Така СV-то ще се различава и лесно ще изпъкне в големия „кюп“.
- Оставяйте достатъчно разстояние между и около абзаците – това по-лесно ще привлече и насочи вниманието на четящия.
- За да откроите и наблегнете на важните за вас факти – използвайте „булети“, но без да се увличате.
- Заглавията, подзаглавия или определени думи, подчертавайте ги или удебелявайте.
- За стандартния шрифт всички знаят – Times New Roman, но за да бъдете уникални и да направите впечатление, може да използвате шрифтове, като Arial или Verdana, например.
2. Не е важно количеството, а качеството
Да, много хора смятат, че е важно колко дълга и изчерпателна е една автобиография, но дали всъщност върши работа. Реално, колкото е по-дълга, толкова по-малко работа върши.
Една кратка автобиография, от около страница, ще ви фокусира да изложите най-важната и значима информация, ще помогне посланията ви към работодателя да бъдат конкретни, ясни, а думите и детайлите – по-прецизни.
По-кратката автобиография е възможно да предизвика чисто човешкото любопитство във възможния работодател, като не съобщавате всичко за себе си до последния детайл. Това може да повиши възможността да бъдете поканени на интервю и да представите обстойно своите възможности.
Дългите и прекалено подробни автобиографии носят риска да отегчат работодателите, съответно няма да бъдат внимателно изчетени докрай. Не забравяйте, че не е само вашето СV на бюрото им.
Ако все пак има значима информация за вас, на която държите и не се побира в рамките на една страница, може да измислите вариант като приложите отделни анекси към СV-то си.
3. Търсенето определя предлагането
Всъщност вие се предлагате на пазара на труда чрез автобиографията си. Ако купувачът – работодател има нужда точно от продукта, който вие предлагате, то той ще го „купи“. Съответно, ще иска да се запознае с вас, да разговаряте за възможностите на длъжност и за това как можете да работите заедно.
Повечето хора избират стандартни автобиографии. Но чрез тях те не предлагат себе си, а изглеждат сякаш молят работодателя да ги наеме: „Нуждая се от вас, трябва ми работата…” Тези автобиографии приличат на лошите антирекламни клипове по телевизията.
Изключително важно е автобиографията да представя защо и с какво точно вие сте нужния кандидат за работодателя. Съответно в нея следва да има мотиви и факти, с които доказвате неговото мнение и решението на проблемите му.
4. Колкото повече, толкова по-зле
Много хора създават стандартната според тях автобиография, като смятат, че е универсална и подходяща при кандидатстване за всяка обявена за заемане длъжност. Една и съща автобиография се размножава в десетки копия и се разпраща навсякъде, където може. Тук сентенцията „Колкото повече, толкова по-добре“ е реална предпоставка за вашия неуспех. Шансовете ви за успех не се увеличават пропорционално на разпратеното количество автобиографии, а просто пилеете излишно време и ресурси.
За всяка нова позиция преди да изпратите автобиографията си, внимателно и критично я огледайте. Съдържа ли достатъчно полезни за работодателя неща? Има ли отразени промените в професионалния ви живот, които си заслужава да добавите? Има ли в нея незначителни, ненужни или неактуални факти, цифри, имена?
5 . В началото бе Словото
Както споменах в съвет 3, автобиографията е вашата реклама за „продажба“. За целта, използвайте силни думи, предимно глаголи, от тях работодателят ще си направи по-точен извод за вашите качества и умения.
Ето част от уменията и качествата, които според мен, всеки работодател мечтае да види в служителите си: изграждам, организирам, усъвършенствам, оптимизирам, разработвам, подобрявам, създавам, оценявам, продавам, изобретявам, произвеждам, разширявам, внедрявам.
Използвайки тези глаголи, вие красноречиво ще покажете, че сте човек, който умее да разреши проблемите, както и да създава възможности, вие не просто “работите”, но и търсите резултати.
6. Изберете най-подходящия за вас формат на автобиография
Във всяка поредна длъжност, за която кандидатствате, има нещо различно. Различна е организацията, ситуацията, времето. Това изисква от вас да персонализирате своята автобиография и да прецените на какъв формат да заложите:
- Целева автобиография – тя фокусира върху конкретна длъжност. Това предполага, че познавате добре изискванията на длъжността, за която кандидатствате. Целевата автобиография ще ви свърши отлична работа, ако искате да направите силно впечатление, ако сте наясно с работата и ако имате умения, дори и да ви липсва голям стаж. Не използвайте този формат, ако просто искате да си имате една автобиография за всички възможни случаи. Също и когато не ви достигат умения, както и когато нямате добра представа за каква длъжност кандидатствате.
- Хронология – обръщате внимание на растежа и развитието си в дадена област. Това ще покаже на работодателя, че вие сте човек с опит в конкретната сфера. Този формат е подходящ и когато името на предишни компании и работодател са известни и доказани в областта си на дейност. Не прибягвайте до хронологията, ако сте сменяли твърде често своята работа, ако променяте драстично областта на вашата кариера или ако кандидатствате за първата си работа. Този формат е най-често срещан и предпочитан, но и твърде често се оказва използван неправилно.
7. Голям камък хвърли, голяма дума не казвай!
Автобиографиите, които много говорят, но не казват нищо конкретно, са отегчителни за всеки работодател. Няма по-неуспешна от „кухата” автобиография.
Винаги използвайте конкретна информация, на която да се позовавате – бройки, проценти, точни имена, количества, реализации и т.н. Споделянето на информация и разгласяването на данни за предишни организации не трябва да ви притеснява. Това няма да направи лошо впечатление на бъдещия ви работодател.
Не бъдете чак толкова притеснителни – не винаги и не всичко е чак толкова голяма фирмена тайна. Помогнете на потенциалният ви работодател да разбере с какво именно вие сте ценен и полезен, не го затруднявайте.
8. Не пишете глупости
Това са задължителните елементи, които трябва да съдържа една автобиография:
- Лични данни – имена, мобилен телефон за връзка (избягвайте домашни и служебни), електронна поща.
- Трудов стаж – желателно е да е най-отгоре, защото първо от него се интересуват работодателите.
- Образование – висше, средно и специалности.
- Допълнителни квалификации – всякакви курсове и специализации, които помагат на човек да се промотира.
- Лични качества – тук трябва да се избягват клишета, като например вместо „умения за работа в екип“ можете да впишете „желание за отборна игра“ и т.н.
- Езикови и технически умения.
Внимателно проверете вашата автобиографията да не съдържа правописни, граматически, стилистични или чисто технически грешки. Няма по-лесен начин да сринете репутацията си, ако на всеки втори ред работодателят открива доказателства за вашата разсеяност или неграмотност.
9. Истината и само истината
В автобиографията си всеки лесно може да си съчини, да изопачи, да преувеличи или даже да си измисли факти и събития, само и само да постигне целта си – да бъде одобрен за позицията.
Този избор е гаранция, че най-вероятно няма да получите желаната длъжност, както и че най-вероятно тази организация няма ви повика никога повече на интервю.
Да споделите само истината и да сте откровени не означава, че трябва да опишете в детайли вашата житейска история в автобиографията ви. Да спестите някои подробности от професионалния ви път, които нямат общо с длъжността, не е лъжа. Не ги споменавайте и се явете на интервюто без притеснения и угризения. За всичко останало обаче, истината е най-добрата политика.
10. До победата
Когато творите вашата автобиография, нито за момент не забравяйте каква е основната ѝ цел – да ви изберат и поканят на интервю. Всяка друга представа или отношение към автобиографиите са абсолютно безполезни.
В днешно време конкуренцията е голяма, вашето СV е едно от десетките, които са подредени на бюрото на някой работодател. И от тази купчина само тези на 4- 5 човека ще се откроят и ще бъдат избрани и поканени на интервю. Даже и да сте отличен специалист, с висок ценз и нужното образование, опит и качества, ако автобиографията ви не се открои от останалите, едва ли ще ви поканят на интервю. Ще загуби и работодателят, а и вие.
Ванката е студент по „Медия и журналистика“ в Бристъл. Хоби са му дигиталното и традиционно рисуване. Любител е на електронната музика. Обича да пътува, да открива, да снима и да твори какво ли не.