Със сигурност поне веднъж в професионалния си живот си имал ситуация, в която си си мислил „Е, не може да е толкова некомпетентен нашия мениджър?!“. И се е оказвало, че може, за твое нещастие.
А помниш ли кога точно си го помисли за първи път това? При кои негови думи? Хм… в следващите редове ще споменем някои от най-често изричаните фрази сред неуспешните ръководни кадри из родните бизнеси.
Ако не си чувал нито един в личния си опит – щастливец си! Но на всеки се случва да смени работа – обърни внимание на изброените от нас. Все някога могат да са ти от полза.
1. Работѝ, не разсъждавай!
От кой друг, ако не от служителя, който извършва ежедневно определена дейност, да се получи най-адекватната обратна връзка? Когато тя не отговаря на очакванията на мениджъра, редно е той да проучи защо се получава това разминаване. А не да си заравя главата в пясъка, подобно на щраус.
Добрият ръководител би обърнал внимание и на най-дребния съвет, даден му от служител, особено дългогодишен. Защото той знае, че фирмата това е съвкупността от всеки един в нея, а не само стоящите на върха на йерархията.
2. Твоите проблеми не ме засягат!
Служител, отиващ на работа с неразрешен проблем (бил той личен, здравословен или работен – без значение), изпълнява около 60% от своите основни задачи. Затова няма как неговите проблеми да не повлияват и на общата успеваемост на фирмата, за която работи. Добрият мениджър би влязъл в положение на своя служител – всеки има своите слаби моменти. Това не означава, че тогава трябва да бъде нападнат, а напротив – да усети подкрепа.
Това е и начин за изграждане на стабилни, здрави и пълноценни взаимоотношения между компанията и нейните служители. Те са добра основа и за създаване на лоялни отношения. Също може да се получи и в обратната ситуация. Ако си част от проект, който, за да бъде завършен в срок, трябва да се работи в следващите две съботи например, фирмата ще има нужда от теб да ѝ съдействаш.
3. Тук си, за да работиш, не да се забавляваш!
Истина е, че ако нямахме нужда от пари, с които да се издържаме, надали щяхме да работим за някого. След като това се налага обаче, какво пречи да се осигурят благоприятни условия за едно по-приятно изкарване на работния ден. Все пак 8 часа, ако не и повече, човек е сред колегите си на работното място. Като се замислиш, повече време прекарваме на работа, отколкото вкъщи. Защо да не искаме да се чувстваме добре и спокойни в работна среда?
Неслучайно уважаващите себе си фирми организират поне 2 пъти годишно тиймбилдинг за сплотяване на колектива и намаляване на нивото на стреса в междуличностните отношения. Защото те са наясно, че е добре да изпитваш удоволствие, докато си на работа. Дори и да не заемаш мечтаната от теб длъжност, ако си заобиколен от правилните за теб условия, може и да стане.
4. Имам да мисля за още 100 неща!
Да, сигурно е така, ама нали затова си мениджър. Да си наясно с всичко, случващо се в твоя ресор. И когато някой ти сигнализира за проблем, нередност, злоупотреба – каквото и да е, твое задължение е да го изслушаш и прецениш как да се процедира оттук нататък по този казус. Ако задълженията ти идват в повече, или не е за теб, или не си дорасъл да заемаш тази отговорна позиция. Но подобно пренебрежително поведение към твой служител е недопустимо за един уважаващ се мениджър.
5. Добра идея, ама не е сега моментът.
Малко звучи като прословутата фраза от филма „Татко каза, че ще ми купи колело, ама друг път.“. Един вид предложението може да е добро, но няма да го разгледат в този момент, поради по-приоритетни задачи за вършене. И така може да се утаи, утаи и да не види бял свят.
Или пък, както нерядко се случва, идеята ти е била добра, реализира се, но е представена като такава на мениджъра. Което вече е върха на сладоледа за неуспешен мениджмънт – не само не си разбира от задълженията, но и заимства чужди идеи и лъже, че са негови! Дъното на дъното в тази професия.
6. Върши и това, докато намерим нов човек.
Видят ли, че успяваш да вместиш в ежедневните си задължения и още нещо, това ще е ясен сигнал за всеки недобър мениджър, че явно си имал недобре запълнено работно време досега. Само добрите мениджъри биха оценили всеотдайността, с която служител се нагърбва да върши и още нещо допълнително, само и само да не се спира работният ритъм в компанията. Дори биха го поощрили финансово. А некадърният мениджър би постигнал единствено негодувание от страна на претоварения служител и евентуално оплакване от негова страна. А на никого не са му приятни негативните емоции, нали?
7. Не аз измислям правилата.
Това са пълни глупости! Та кой друг, ако не ръководителите на отдели да дадат своето мнение относно правила, които собственикът на фирмата иска да внедри. Няма добър мениджър, който да се съгласи във фирмата да бъдат прилагани лоши правила и методи на работа.
Това би го допуснал само някой кариерист, изпълняващ всичко, дори и нелогичните желанията на шефа си, само и само да му се хареса. Успешният мениджър би се противопоставил и не би допуснал нелогични промени във вече добре функциониращата работна система. Защото зае, че това би довело до неблагоприятни последици за всички.
8. Няма незаменим служител.
Често върви с допълнението „ако нещо тук не ти харесва, свободен си да си подадеш предизвестието за напускане.“ Ама много мило! Определено това са думи, които ще накарат всеки един служител да се почувства ценен и важен за фирмата, в която работи.
Със сигурност ще го стимулира да изпълнява задълженията си на пълни обороти… Ако чуеш подобна фраза, бъди сигурен, че те дебнат да стъпиш накриво и да те освободят. Изпревари събитията и започни да разглеждаш обявите из сайтове – със сигурност другаде ще си по-ценен от тук.
9. Тук винаги така сме работили.
Мммдааа… още един опит за бягане от отговорност. Ами след като времената се менят, машините и технологията се видоизменят, редно е и начинът на работа да се осъвременява. Ако това не се прави адекватно с времето, в което функционира фирмата, рискува тя да загуби позициите си на пазара.
Да, знаем, че трудно се внедряват нови технологии, още по-трудно се свиква с прилагането им в работния процес, но това винаги се прави за хубаво, за улесняване, за пестене на време. И добрият мениджър знае това. За разлика от него, неуспешният не вижда смисъл в промяната, не я припознава като полезна – защо нещо вече работещо, да се променя? А твоят от кои е?
10. Бъди благодарен, че изобщо имаш работа.
На работещия човек винаги ще му се даде поле за изява, няма страшно. Трудещи се хора има много, но мениджъри, които да ги оценят и стимулират – не съвсем. Нито един работодател не е единствен на пазара – дори НАСА имат конкуренти, за Бога! Тези заплашителни изрази се произнасят от некадърни мениджъри, най-вече несигурни в собствените си възможности.
Не се поддавай на подобни закани, а просто започни да си търсиш работодател, който ще се радва, че си част от колектива му и ще оценява по достойнство уменията и качествата ти. Твърде кратък е престоят ни на тази земя, за да се поставяме в положение, в което ни карат да се чувстваме недооценени, некачествени и нежелани. „Адиос!“ в такъв случай!
Артистична натура, скрита в облика на „сериозната професия“ (занимава се с финанси). Търсач на преживявания, с интерес към пътешествията и изкуството във всичките му форми. Дете на морето – обожава морския бриз в косите, пясъка между пръстите на краката и звука на разплискващи се морски вълни.