Когато купуваме автомобил, естествено се интересуваме от неговите технически характеристики. Не на последно място обаче остава и въпросът с цвета, външния вид, формата и въобще дизайна на колата.
Питали ли сте се някога „Кой е дизайнерът на моя автомобил?“. По всяка вероятност не, а дори и да сте го правили, отговорът на този въпрос може да се окаже по-труден, отколкото си мислите. Просто защото ние клиентите рядко се интересуваме от това кой е създал модела на нашия автомобил, а и понякога върху вида на една кола работят няколко души, затова и често работата на автомобилните дизайнери остава в сянка. Това не значи, че няма необходимост от такива хора, напротив.
Само в периода 1964-1965 година в департамента по артистичен дизайн към техническия център на „General Motors“ работят 1400 дизайнери, а в концерна „Ford“ – 875. От всички хора на света, които се занимават с автодизайн има няколко имена, които са легенди в автомобилната индустрия, чиято работа е оставила трайни следи върху човешкото възприятие относно представата за естетиката и формата на един автомобил.
10. Широ Накамура
Широ Накамура, по-известен с прякора си „Fingers“, е старши вицепрезидент на Nissan и шеф по дизайна на цели три марки: Nissan, Infiniti и Datsun. Учил е в Япония и Калифорния, работил е за General Motors и Isuzu. Накамура е отговорен за изключително разнообразна палитра от автомобили – от екстравагантния Juke и практичния Qube до чудовищния GT-R; от комфортното Infiniti Q50 до Qashqai, който промени автомобилния пазар в Европа. Японският дизайнер е носител на множество награди, включително „Design Award EyesOn“ (2010 г.). Също през 2010 година американското издание „Fast Company“ го определи като четвъртия най-креативен човек в света, след Лейди Гага, Еди Кю и Елизабет Уорън. В свободното си време Широ Накамура обича да свири на виолончело в своя джазов квартет, с който периодично се изявява по клубните сцени на Токио.
9. Франк Стефенсон
Франк е британо-американски дизайнер на автомобили, известен с работата си в компании като Ferrari, Maserati, McLaren, Ford, BMW, Fiat, Lancia и Alfa Romeo. През 2008 година специализираният сайт Autoblog определя Стефенсон за „един от най-влиятелните автомобилни дизайнери в наши дни“. От 2008 г. Франк е главен дизайнер на McLaren Automotive. Той участва в разработването на дизайна на автомобили като ВМВ X5 2000, Mini (2001 г.), Fiat 500 (2007 г.), Fiat Punto (2005 г.), Fiat Bravo (2007 г.), Alfa Romeo MiTo (2008 г.), Alfa Romeo 8C Competizione, Maserati Quattroporte V, Maserati MC12 (2004 г.), Ferrari F430 (2004 г.), McLaren P1 (2013 г.) и много други. Стефенсон е роден в Казабланка, Мароко. Майка му е испанка, баща му – американец, но самият Франк е с двойно гражданство – американско и британско.
8. Хенрик Фискер
Датският автомобилен дизейнер Хенрик Фискер е известен с работата си по свръх луксозните автомобили като BMW Z8, Aston Martin DB9, Aston Martin V8 Vantage, Fisker Karma, Galpin-Fisker Mustang Rocket, VLF Force 1 V10 и VLF Destino V8. Негово дело са дизайнът на мотоциклета Viking, както и на супер яхтата Benetti Fisker 50. Живеещият в Лос Анджелис Хенрик е основател на няколко компании за дизайн, сред които и Fisker Automotive, която набляга на дизайна на хибридни и изцяло електрически автомобили. Съвсем наскоро компанията представи визията си за нов електрически спортен модел, наречен Emotion. През 2015 година Фискер бе обявен за една от най-интересните личности на годината от thedrive.com. Сайтът Goliath.com пък го провъзгласи за един от 10-те най-велики автомобилни дизайнери в историята.
7. Джей Мейс
Професионалната биография на главния дизайнер на Ford Джей Мейс е впечатляваща: от Audi 100 C4, Volkswagen Golf III и Polo през Concept One, предизвикал прераждането на „Бръмбара“, до съживяването на Ford Mustang. В годините, в които компанията Ford притежаваше луксозните Jaguar, Land Rover, Volvo и Aston Martin, Мейс е вицепрезидент по дизайна и главен творчески директор, наблюдаващ работата на екип от млади дизайнери. През 2013 година Джей Мейс обяви, че излиза в пенсия. Оперативният мениджър на Ford Марк Фийлдс казва в изявление: „Смелият и изтънчен дизайнерски език, създаден от Джей Мейс, ще видим през годините както в гамата на Ford, така и в цялата индустрия. В допълнение към първокласния си талант Джей събра някои от най-талантливите дизайнерски екипи в индустрията.“
6. Ралф Жил
Американецът Ралф Жил е възпитаник на Колежа за творчески дисциплини в Детройт и е бивш шеф на Dodge и SRT. Жил е роден в Ню Йорк в семейството на хаитянски емигранти. Първите скици на автомобили прави още когато е 8-годишен. През 1992 година Ралф Жил се присъединява към Chrysler като старши вицепрезидент по дизайна на компанията. През 2015 година дизайнерът получи повишение и оглави поста главен дизайнер на Fiat Automobiles Chrysler в САЩ. Под негово ръководство са създадени модели като Chrysler 300, SRT Viper 2014 г. и др.
5. Иън Калъм
Роденият на 30 юли 1955 година автомобилен дизайнер Иън Калъм е работил в компании като Ford, TWR и Aston Martin, а през 1999 г. става главен дизайнер на Jaguar Cars. Калъм е участвал в създаването на новите модели на Ford – Fiesta, Mondeo, както и Puma. Той е главният виновник за развитието на формата на легендарните спортни автомобили като RS200 и Escort RS Cosworth. Най-известните модели автомобили, дело на Калъм са RS200 (1984), Ford Escort Cosworth (1989), Aston Martin DB7 (1993), Nissan R390 (1997 г.), Aston Martin V12 Vanquish (2001 г.), Jaguar X-Type (2001) Jaguar X150 (2005 г.), Jaguar XJ (2009 г.), Jaguar C-X75 (2010 г.), Jaguar F-Type (2013 г.) и др.
4. Джейсън Кастриота
Джейсън Кастриота, американският дизайнер с италиански произход, стои зад коли като Ferrari P4/5, Maserati GranTurismo, SSC Tuatara, Bertone Mantide, Saab PhoeniX. Роден е в Уайт Плейнс, Ню Йорк, но израства в Гринуич, Кънектикът. Той е завършил Emerson College в Бостън, след което записва в Арт колежа по дизайн в Пасадена, но прекъсва. Започва стаж в дизайнерското студио Pininfarina, след което решава да се установи в италианския град Торино. Кастриота напуска поста си в Pininfarina в навечерието на автомобилното изложение в Париж през септември 2008 г., за да стане директор по дизайна в Stile Bertone. От 2010 година е главен дизайнер на Saab.
3. Петер Шрайер
От 1979 до 2001 година немският автомобилен дизайнер Петер Шрайер работи като главен дизайнер на компанията Audi. От 2007 година поема поста главен дизайнер на Kia Motors. През 2013 година Петер Шрайер бе удостоен с престижното отличие „Почетен златен волан“ за изключителни постижения в автомобилната индустрия. Шрайер е най-известен с моделите си Audi TT (1995), Volkswagen Passat B5 (1996), VW Golf IV (1997), Audi A2 (1999), Kia Sorento (2009), Kia Sportage (2010), Kia Rio (2011), Kia cee’d (2012) Hyundai Tucson (2016) и др. Освен с изключителния си професионализъм, в автомобилния свят Шрайер е известен още с това, че винаги се облича в черни дрехи и носи черни очила.
2. Питър Стивънс
Питър Стивънс е един от най-известните британски автомобилни дизайнери на ХХ век. Стивънс започва кариерата си през 1970 г. като проектант на компанията Ford. Също така работи за Jaguar, BMW, Lotus, Subaru и MG Rover Group. Носител е на множество награди, включително “Automotive Designe 2002”. Някои от най-известните му проекти включват: Jaguar XJR-15, Lotus Elan M100, Subaru ‘555’ WRC Imprezas, Rover Streetwise, Rover 75 Tourer. Питър Стивънс е един от дизайнерите на легендарния суперавтомобил McLaren F1. В момента Стивънс работи като консултант, дизайнер и преподавател.
1. Валтер де Силва
Дизайнерът Валтер де Силва е роден през 1951 г. в малкото градче Леко в Северна Италия. Определяща за бъдещето му се оказва поканата към баща му да започне работа във Fiat, където младият де Силва работи като шлосер, но не спира да чертае скици на автомобили. Де Силва започва работа за няколко дизайнерски компании, докато през 1986 година не получава предложение да стане директор по дизайна на Alfa Romeo, където създава моделите 156, 166 и 147. През 2002 г. постъпва в SEAT, като работи върху Ibiza, Cordoba, Altea, Toledo и Leon. В Audi е автор на дизайна на A6 (2004), Q7 (2005), R8 (2006), ТТ (2006), A5 (2007) и A3 (2003). Създава също така част от концептуалните автомобили на Lamborgini – Miura Concept (2006) и Egoista (2013). От 2008 г. италианецът работи и върху модели на Volkswagen, като негови проект са CC (2008), Golf (2008), Scirocco (2008), Polo (2009), Amarok (2010), Jetta (2010), Passat (2010), Sharan (2010), Touareg (2010), Beetle (2011) и up! (2011). През 2015 година Валтер де Силва обяви, че напуска Volkswagen. Новината шокира почитателите на работата му, а негови колеги коментираха, че с Валтер де Силва си тръгва цяла епоха в дизайна.
Юлиян Лазаров е журналист с дългогодишен опит в радио и телевизия. В професионалната му биография са БНР, Нова ТВ, Радио Energy, ТВ Европа и др. Обича спорта, музиката и стойностното кино.