Тина Търнър почина на 83-годишна възраст. През дългия си творчески път тя създаде много класически записи с печелившата комбинация от R&B, фънк, рок и поп, всички изпълнени с отличителната сила на гласа ѝ.
Всяка една от песните през годините проследява нейната история – от нещастния брак на крехката Анна Мей Бълок с Айк Търнър до триумфалното ѝ завръщане на музикалния небосклон през 80-те години на миналия век, пише BBC.
В памет на великата Тина Търнър днес ще се потопим в нейната музика с 10 от най-големите и обичани хитове на „Кралицата на рока“ и ще надникнем в историите зад тях.
1. River Deep, Mountain High (1966)
Тина постига първите си успехи с Айк през 1960 г., а един от шедьоврите на поп музиката идва шест години по-късно, когато продуцентът Фил Спектър изявява желание да работи с нея.
Въпреки че песента е била подготвена за дуото, Спектър не е искал Айк в студиото и Тина получава възможността да работи с друг. Години по-късно споделя, че е била изумена, когато разбира, че продуцентът е събрал цял оркестър и хор. „Бях просто момиче от Тенеси, което се хвана с Айк и стана певица“, пише тя в автобиографията си. „Никога, никога не съм виждала нещо подобно, освен във филм.“
„River Deep, Mountain High“ стига до номер 3 в Обединеното кралство, но се проваля в САЩ. Радиоводещите „казаха, че не е достатъчно „черно“, за да бъде ритъм енд блус, но пък не е и достатъчно бяло, за да бъде „поп“, споделя тя.
2. Proud Mary (1971)
След като тази песен става хит от дискографията на Crеedence Clearwater Revival през 1969 г., Айк и Тина трансформират тяхната безгрижна кънтри-рок атмосфера в експлозивна и епична фънк ода за свободата.
Песента започва с продължително въведение, преди да избухне с нейните силни вокали. Променено по този начин, парчето прави силно впечатление на меломаните в САЩ, като достига четвърто място в класацията на Billboard и печели награда Grammy.
Точно с тази песен Бионсе избира да изрази почитта си към Тина на церемонията по отличията в Кенеди център през 2005 г. Три години по-късно двете се събират, за да изпеят „Proud Mary“ в дует на наградите Grammy.
3. Nutbush City Limits (1973)
„A church house, gin house/a school house, outhouse“ – с тези думи през 1973 г. Тина увековечава родния си град Тенеси.
С „Nutbush City Limits“ певицата споделя с феновете си носталгичен спомен от тежкото си детство, през което се налагало да бере памук. „You go to the field on week days/And have a picnic on Labor Day.“
Три години по-късно, с риск за бъдещата си кариера, Тина напуска Айк. Не издържа на постоянното насилие от негова страна, на което е подложена.
4. Let’s Stay Together (1983)
След раздялата си с Айк Тина започва да изгражда кариерата си от начало и се заявява като солов изпълнител. Ключова роля в този труден за нея момент изиграва срещата ѝ с двама от членовете на английската група Heaven 17.
Мартин Уеър и Глен Грегъри търсели още един певец за албум с кавър версии, а Тина не била ангажирана с никакъв договор. Когато влиза в Abbey Road Studios, там нямало други музиканти. „Къде е групата?“, попитала тя, очаквайки оркестър в стил Фил Спектър. Музиката била създадена с помощта на синтезатори.
Първо записват „Ball of Confusion“ на The Temptations, а след това и „Let’s Stay Together“ на Ал Грийн, който става първият ѝ хит в топ 10 на Обединеното кралство за десетилетието.
5. What’s Love Got to Do With It (1984)
Написана от Тери Бритън и Греъм Лайл, с тази песен Тина Търнър категорично затвърждава статута си на солов изпълнител. Двамата автори я предлагат последователно на сър Клиф Ричард, Дона Съмър и Бъкс Физ, които обаче не са впечатлени. Първоначално Тина също не я хареса.
Все пак се съгласява да я запише при едно условие – да го направи по своя начин, „с агресия, атрактивно и със сурова емоция„. И идеята проработва! Нейното секси, предизвикателно изпълнение, придружено от видеоклип, в който тя ходи по улиците на Ню Йорк в деним и черна кожа, носят на Търнър първия ѝ самостоятелен връх в американския чарт и награда Grammy за запис на годината.
6. Private Dancer (1984)
Заглавната песен от най-продавания албум на Тина Търнър е записана за първи път от Dire Straits. Написана е от фронтмена на групата – Марк Нопфлър, който обаче решава, че парчето не подхожда на мъжки вокал. По-късно Тина каза в интервю, че не е осъзнала, че песента е за мъж на повикване.
„Никога през живота си не ми се е налагало да прибягвам до това“, пише тя в автобиографията си. „Но мисля, че повечето от нас са били в ситуации, в които е трябвало да се продадат по един или друг начин“.
„Когато се предадох на Айк, когато мълчах, за да избегна спор, когато останах с него въпреки копнежа да си тръгна. Това е, за което си мислех, докато пеех песента. За тъгата да направиш нещо, което не искаш да правиш, ден след ден. Много е емоционално.„
В записа на китара свири Джеф Бек, докато видеото, заснето в балната зала Rivoli в Лондон, е с хореография на бившия съдия от Strictly Come Dancing Арлийн Филипс.
7. We Don’t Need Another Hero (1985)
Друга песен, написана от Бритън и Лайл. Парчето и самата Тина се появяват във филма на Мел Гибсън „Лудия Макс 3: Отвъд Клетката на смъртта“.
Класическа балада от 80-те години, текстът на която е изпълнен с опустошението на пост-апокалиптичния свят във филма. В официалното видео Търнър отново влиза в ролята на героинята си от лентата, с която споделя, че е дълбоко свързана, защото е „силна и издръжлива“.
„Тя губи толкова много, а след това преминава през толкова много, за да накара мъжете в нейния свят да я уважават“, разказва Тина. „Свързах се с нейните борби, защото ги преживях.“
Песента става пореден хит. Достига номер две в САЩ и печели номинация за Grammy и награда Ivor Novello.
8. The Best (1989)
Първоначално песента „The Best“ е написана за Бони Тайлър. През 1988 г. обаче не успява да пожъне големи успехи. След година Тина добавя повече сила и парчето се превръща в една от нейните най-характерни песни и запомнящи се „химни“ на десетилетието.
„The Best“ често е наричана погрешно „Simply The Best“, реплика от нейния припев. През годините той е бил включван в множество реклами, дори на Pepsi с участието на самата Търнър. Използван е и за популяризиране на ръгби лигата в Австралия.
9. Steamy Windows (1989)
Песента е от албума „Foreign Affair“ на Търнър от 1989 г. А текстът и до днес кара слушателите да се чудят какво точно се случва на задната седалка.
Сингълът получава изненадваща изява по време на интервю с Ема Уотсън по ITV преди няколко години, когато телефонът на актрисата иззвънява и мелодията беше… „Steamy Windows“. Истински фен на Тина.
10. GoldenEye (1995)
Да застанеш с гласа си зад водещата музикална тема към филм за Джеймс Бонд определено е крайъгълен камък за всеки артист. След успеха на номинираната за Оскар биографична лента на Тина от 1993 г. „What’s Love Got to Do With It“, продуцентите на Бонд я канят за дебюта на Пиърс Броснан като 007.
Самата тема „GoldenEye“ е написана от Боно и Ди Едж от U2. Фронтменът дава на Тина нещо като демо, но тя е трябвало да свърши още много работа по него.
„Той не направи подходящо демо, някой току-що беше събрал музиката“, казва тя пред BBC през 2018 г. „Помислих си, как да събера това заедно? Не можех да разбера каква е неговата мелодия. Така че аз направих това, което мислех, че ще е най-близко до неговата идея.“
„Трябваше да работя много усилено. След това разбрах, че мога да изпея всичко, което ми се наложи.“