След края на Олимпиадата в Лондон, олимпийският флаг пристигна в Рио де Жанейро. За успехите, които постигнаха много от спортистите в английската столица вероятно ще се пише в учебниците по история на спорта.
Имената на най-добрите от тях оглавяват листата с рекорди, станали факт на олимпийските игри тази година. Сега е моментът състезателите да насочат част от вниманието си към бизнес възможностите и да използват известността си по най-печелившия начин, смятат от маркетинг индустрията. Телевизионният канал CNBC състави свой списък с 10 олимпийци, подходящи за рекламни лица.
10. Сушил Кумар, борба
Кумар не спечели златото, но се завърна в Индия като герой. Той стана първият представител на страната, който има два медала от последователни Олимпиади – бронз в Пекин и сребро в Лондон. Вече е национален герой в родината си. Вече рекламира камионите Eicher и напитката Mountain Dew, а след постигнатия успех на Олимпиадата през 2012 г. може да очаква още много предложения.
9. Лю Сян, бягане с препятствия
След златния си медал от Атина 2004 г. Лю е суперзвезда в Китай. Олимпиецът вече има 10 компании зад себе си – на Nike, Coca-Cola, GM’s Cadillac, Visa и China Mobile. Лю Сян се сблъска с доста критики на Олимпиадата в Пекин през 2008г., защото не успя да повтори своя успех. В Лондон той се контузи на първото препятствие, падна, но стана и довърши бягането си, като целуна последното препятствие за довиждане. Спортистът може повече да не участва на олимпийски игри, но със сигурност „продаваемостта му“ като рекламно лице се е вдигнала, след тези в Лондон, смятат специалистите.
8. Остър Писториус, спринт
Остър не беше сред медалистите в Олимпиадата, но неговото участие бе историческо, защото той бе първият човек с два ампутирани крака, който участва на Игрите. Фактът, че завърши последен в своите два старта е без никакво значение, защото самото му участие вдъхновява милиони хора по света. Писториус вече рекламира Nike и има договори още с английската телекомуникационна компания BT, марката очила Oakley и ароматите Thierry Mugler.
7. Раян Лохте, плуване
На Олимпиадата през 2012 г. той спечели пет медала и се закани да увеличи бройката им в Рио де Женейро. Ако феноменалният му конкурент Майкъл Фелпс удържи обещанието си оттук нататък да стои далеч от басейна, Лохте ще е абсолютният фаворит на американците в плуването. Раян вече има сделки с половин дузина спонсори, сред които са Gatorade, Speedo, Gillette and Ralph Lauren. Той може и да не успя да осъществи своята мисия да детронира Фелпс, но с красивия си външен вид ще продължава да бъде примамливо рекламно лице за водещите компании.
6. Мо Фара, бягане на средни и дълги разстояния
Мо Фара спечели два златни медала на Великобритания – на 5 000 и 10 000 метра, така роденият в Сомалия бегач стана една от най-големите британски звезди в спорта. Говори се, че Мо Фара може да бъде удостоен с рицарско звание. Той има договори с Nike и Lucozade, които според британски експерти могат да му донесат около 2 млн. долара през следващата година.
5. Джесика Енис, седмобой
На тазгодишната Олимпиада Джесика бе под голям натиск, тъй като цялата държава очакваше от нея златен медал. И тя оправда очакванията. Енис е рекламно лице на British Airways. Влизайки в страната, всички чужди спортисти виждаха голям билборд в близост до летище Хийтроу, на който Джесика ги посрещаше с думите: „Добре дошли на наша територия“. Атлетката има вече контракти с Jaguar, Powerade, Aviva и Olay, но тя най-вероятно ще достигне ново ниво след участието си в Лондон. Експертите прогнозират, че потенциалните приходи на Енис могат да достигнат 3 млн. долара за година.
4. Юсейн Болт, спринт
Като най-бързият мъж в света, Болт вече е една от най-ярките и най-продаваеми звезди, участвали в Олимпийските игри. Според някои оценки до Игрите в Лондон той има спечелени повече от 20 млн. долара. В британската столица той си извоюва 3 златни медала, като този в щафетата беше придружен и от световен рекорд. Основен спонсор на Болт е немската компания за спортни стоки Puma, която му плаща по 9 млн. долага на година. Освен това Юсейн е лице на Gatorade, швейцарските часовници Hublot, Virgin Media, Visa и Nissan Motor. Дори и да не участва в Рио де Жанейро, Болт ще продължи да бъде „гореща стока“ поне до 2016 г.
3. Габи Дъглас, спортна гимнастика
Габи Дъглас е въплъщение на всички разкази за сбъднати мечти. Само за няколко минути, благодарение на перфектното си съчетание, тя се превърна от неизвестен спортист в истинска международна звезда. Любопитното около нея е, че тя дори не е била част от олимпийския отбор на САЩ преди март т.г., времето, когато олимпийските спонсори вече са подписали със своите надежди. Преди Лондон Дъглас получи няколко бързи сделки с Procter & Gamble и Kellogg, но реално остана без основен спонсор. Този факт обаче едва ли дълго ще остане непроменен.
2. Миси Франклин, плуване
17-годишната Миси Франклин е едно от най-новите лица на плуването в САЩ. В Лондон тя спечели 4 златни медала и подобри световния рекорд на 200 метра гръб. И всичко това още преди да е завършила гимназия. Наскоро Миси Франклин заяви, че и след Олимпиадата ще продължи да се занимава със спорт, но като част от отбора на училището си. Този статут на аматьор обаче автоматично ще я лиши от суми между 1 и 2 млн. долара. Едно е ясно – със сигурност спонсорите ще почукат на нейната врата преди Игрите през 2016 г.
1. Майкъл Фелпс, плуване
Кралят остава на върха! В Лондон Майкъл Фелпс циментира статута си на най-великия плувец до момента с общо 22 олимпийски медала, 18 от които златни. А това е повече от всеки друг спортист в света. Още по време на Олимпиадата Фелпс обяви, че след края й ще се оттегли от активния спорт и няма да участва на Игрите в Рио де Жанейро. Въпреки това той има рекламни договори със Speedo, Visa, Omega, Nike, които продължават до 2016 г. Дори и да не е в басейна, неговите доходи са сигурни поне за следващите 4 години напред.