Мартин Скорсезе е избран за четвъртия най-велик режисьор на всички времена от „Entertainment Weekly”. Той е единственият жив човек в топ 5 и единственият работещ филмов режисьор в топ 10. Класиран е на трето място в класацията на списание „Empire” за най-великите режисьори за всички времена. През август 2007 г. е обявен за втория най-велик режисьор на всички времена в анкета на списание „Total Film”, пред Стивън Спилбърг и след Алфред Хичкок.
През 2013 г. Националният фонд за хуманитарни науки го избира за първия режисьор, носител на най-високото отличие на федералното правителство на САЩ за постижения в хуманитарните науки. Наред с това е посочен и като един от 50-те души, на които е забранено да влизат в Тибет след излизането на филма му “Кундун”. Още 10 любопитни факти за Мартин Скорсезе ви разкриваме в тази статия.
1. Корените
Бабите и дядовците са италиански емигранти от Сицилия, произхождащи от Полици Дженероза от страна на бащата и Чимина от страна на майката. Първоначалното фамилно име на семейството е „Scozzese”, което означава „шотландски” на италиански, но поради грешка в изписването му в някои документи, е променено на “Scorsese”.
2. Родителите
Бащата – Чарлз Скорсезе, е певец. Майката – Катрин Капа, е учителка. Но и двамата работят във фабриката „Garment District”. Той е на пресата за дрехи, а тя е шивачка. Когато синът им започва да се занимава с кино, двамата играят в негови филми и влизат във филмовата индустрия.
3. Раждането
Мартин Чарлз Скорсезе е роден на 17 ноември 1942 г. в квартал Флашинг на окръг Куинс, Ню Йорк. Кръстен е на дядо си по майчина линия Мартин “Филипо“ Капа.
4. Астмата
Като малък е засегнат от тежка астма, което пречи детството му да е изпълнено с игри и забавления. Вместо това, той прекарва голяма част от времето си пред телевизора или в киносалона, където се влюбва особено в италианските истории и филмите на режисьорите Майкъл Пауъл и Емерик Пресбургер.
5. Искрата
В църквата „Old St. Patrick’s” той помага за подготовката на олтара и на съботните сутрешни литургии. Един млад, енергичен свещеник на име Франк Принсипе пуска записи с класическа музика на учениците от седми и осми клас, насърчава ги да четат автори като Греъм Грийн и дори ги води на кино. Отецът оказва толкова силно влияние върху Мартин, че той дори мечтае да стане свещеник. Посещава подготвителна семинария, но се проваля след първата година.
6. Киното
Като тийнейджър често взема от видеотеката единственото копие на „The Tales of Hoffmann”. Той е един от двамата души, които го гледат редовно. Другият, Джордж А. Ромеро, също става филмов режисьор. Първата професионална работа на Скорсезе е като студент в Нюйоркския университет. Той е асистент на оператора Беърд Брайънт в късометражния филм „Smiles”. През 1967 г. прави първия си пълнометражен филм, черно-белия „Who’s That Knocking at My Door”. И не след дълго на вратата му почуква не кой да е, ами успехът.
7. Жените
Жени се цели пет пъти. За първи път през 1965 г. за Ларейн Мари Бренан. Двамата имат дъщеря Катрин, която е кръстена на майката на Скорсезе. Остават заедно до 1971 г. През 1976 г. се жени за писателката Джулия Камерън. Имат дъщеря, Доменика Камерън-Скорсезе. След една година брак, двойката се разделя. През 1979 г. се жени за актрисата Изабела Роселини, с която се развежда през 1983 г. Същата година се запознава с Доун Стийл – младши изпълнителен директор на Paramount на годишна конференция в Лас Вегас. Започват да се виждат и той се мести от Ню Йорк, за да живее в нейната резиденция. Но и тази връзка има своя край. През 1985 г. се жени за продуцентката Барбара Де Фина. Развеждат се през 1991 г. По време на брака с Барбара, има романтична връзка с актрисата Илеана Дъглас. През 1999 г. се жени за Хелън Шермерхорн Морис. Сдобиват се с дъщеря – Франческа.
8. Наркотиците
Започва да употребява кокаин като вдъхновение и срещу тежката си липса на увереност. Освен това, наркотикът не пречи на лекарствата за астма, които приема. Бързо се пристрастява. Следва депресия, за която единственият лек е повече кокаин. През 1978 г. се завръща в Ню Йорк от филмовия фестивал в Телурайд и си купува поредната доза. Но този път нещо се обърква. Откаран е в болница с тежък вътрешен кръвоизлив и с опасност за живота. Прекарва 10 дни там, през които се моли да оцелее и се зарича, че ще спре завинаги, за да извлече максимума от живота.
9. Появите
В „Taxi Driver” се появява на задната седалка на таксито на главния герой. По ирония на съдбата, не трябва да играе тази роля. Но след като предвиденият актьор се разболява, Де Ниро насърчава Мартин да влезе в образа. Това бързо решение се превръща в началото на много епизодични роли, които Скорсезе прави през своята легендарна кариера. Появите му обикновено са бързи, фини и илюстративни за връзката му с емоционалната история на въпросния филм. В „Who’s That Knocking at My Door” е член на най-близкия кръг на главния герой. Във финалната сцена на “Mean Streets” се появява като гангстер, който целува пистолета си, преди да стреля с него в колата на главните герои. В „The King of Comedy” е телевизионен режисьор, подготвящ Тони Рандал за гостуване в токшоу. В „After Hours” е оператор на прожектори в скандалния Клуб Берлин. Той играе фотограф както в „The Age of Innocence”, така и в „Hugo”. В „Bringing Out the Dead” напътства героите си. А в „The Aviator” е гласът в прожекционната зала. Появява се в „Gangs of New York” като изискан аристократ, чийто дом е ограбен от Джени Евърдийн. В „Silence” от 2016 г. се показва за части от секундата като брадат холандски търговец.
10. Съхранението
Голям привърженик е на новите технологии в киното и често експериментира с нови формати и техники за снимане. „Hugo” е един от първите му 3D филми. Освен това, играе важна роля в съвременното възстановяване на филмовото наследство. След като се сблъсква с рисковете за унищожаването на филмови ленти, започва да лобира за нови технологии, които да спасят старите филми. Възможността да се спасят тези културни произведения е нещо, което той счита за отговорност на съвременното поколение кинематографи. Това го довежда до създаването на организацията „The Film Foundation”, която се ангажира с реставрацията на филми и запазването на филмовото наследство. Възстановяването на филми като „The Godfather” и „Lawrence of Arabia” е извършено с помощта на нови цифрови технологии за възстановяване на цвета, контраста и детайлите в тях. Фондацията е реставрирала повече от 800 филма от цял свят и провежда безплатни образователни програми за млади хора.
Весела е от онези хора, чието чувство за хумор може да те разсмее до сълзи и да те разплаче до смях. Завършила е „Право“, но всячески се опитва да избягва тази сфера. Работила е в едни от най-гледаните риалити формати като „Big Brother“ и „Фермата“.