Един от най-великите американски художници за всички времена Джаксън Полък има огромен принос за развитието на движението на абстрактния експресионизъм. И до ден днешен той продължава да бъде един от най-известните американски художници, като мнозина го смятат за изключителен, поради страхотните му умения да създава своите картини, посредством рисуване чрез капки.
Роден е на 28 януари 1912 година, в Коуди, Уайоминг, САЩ и е най-малкият от четири момчета. Семейството му се мести и бъдещият гений израства в Аризона и Чико, Калифорния. Учи приложни изкуства в Лос Анджелис. По-късно е изключен от училището.
През 1930 г. Джаксън решава да последва пътя на брат си Чарлс Полък и се насочва към град Ню Йорк, където двамата братя учат в манхатънското училище по рисуване. Там влиянието на провинциалната култура постепенно избледнява и интересите, философията и идеите на Полък променят фокуса си.
Творецът започва да използва изливането на боя като една от основните си техники за боядисването на платна, за да стигне до усъвършенстване на „капковата“ техника – похватът, който му донесе световна слава.
Джаксън Полък е пристрастен към алкохола през по-голямата част от зрелия си живот. Едва след като се жени за художничката Лий Краснър се мести от Ню Йорк и намира доктор, който му помага да намали пиенето, Джаксън навлиза в златния си период. В края на 1950-а всичко приключва. Художникът отново започва да пие, след което следва и творчески упадък.
Джаксън Полък умира в автомобилна катастрофа през 1956 година.
10. Full Fathom Five
1947 година
Джексън Полок създава една от най-известните си картини по време на неговия т.нар. „капков период“, който трае от 1947 до 1950 година. Тази техника на живописта е форма на абстрактно изкуство, в която боята се капе или се излива върху платното, вместо да се нанася прецизно с четката. Полък е един от пионерите и ненадминат майстор на „капковата“ техника. Картината Full Fathom Five е един от най-ранните шедьоври на Полък, именно то този период.
9. The She Wolf
1943 година
Една от най-разпознаваемите картини на художника от неговия предкапков период. Картината е показана за първи път по време на неговата първа самостоятелна изложба през 1943 г., а на следващата година е закупена от Музея за модерно изкуство, което прави The She Wolf първата картина на Полък, включена в музейна сбирка. Въпреки че Полък никога не го потвърждава, мнозина смятат, че картината се основава на легендата за митичните братя Ромул и Рем, основателите на Рим, огледани от вълчица.
8. The Deep
1953 година
Изпълнена предимно в черно-бели краски, с няколко жълти и светло сини петна, това е една от най-известните картини на Полък след неговите славни години (1947-1950). Въпреки че платното е изпълнено в типичния стил на художника, работата му се счита за изключително важна за абстрактния експресионизъм. Критиците и до днес продължават да извличат различни философски интерпретации от внушението на картината, точно както се случва и останалите известни произведения на художника.
7. Autumn Rhythm (Номер 30)
1950 година
1950 година е златен период за Джаксън Полък. Това е времето, когато художникът разгръща целия си творчески потенциал и усвоява до съвършенство „капковата“ техника. Изненадващо, но само след година творецът решава да изостави този характерен похват. Autumn Rhythm , първоначално озаглавена „Номер 30“, е шедьовър именно от този силен за художника период. Картината се състои от хаотични черни, бели и кафяви багри, без фокусна точка, което прави всяка една точка от нея еднакво значима.
6. Mural
1943 година
Картината е повратна точка в кариерата на Полък, като не само го утвърждава като гениален художник, но и придава ново измерение на неговото изкуство. Боядисана върху 8-метрово платно, „Mural“ е първата наистина голямо платно на художника и едно от най-големите, които ще създаде през живота си. Огромният размер, абстрактността и стилът ще послужат като основа за неговите по-късни шедьоври. Заради картини като „Mural“, художествените критици го определят като „най-големия художник, който се е раждал в САЩ“.
5. Convergence
1952 година
С внушителните си размери 393.7 x 237.5 см, „Convergence“ е една от най-амбициозните картини на Полък. Платното е характерно с визуалния си блясък и дълбоките емоции, които предизвиква. Макар произведенията на Джаксън Полък да са трудни за разгадаване дори от опитните художествени критици, платната му се считат за проява на свободното слово и изразяването като цяло. „Convergence“ е водещ пример в това отношение.
4. Number 1 (Лавандулова мъгла)
1950 година
Една от най-значимите картини от творчеството на Джаксън Полък, „Лавандулова мъгла“ в пълна сила демонстрира гениалността на художника в „капковата“ техника на рисуване. Екип от физици дори изследвали платната му за фрактали*, които естествено изникват от привидния хаос. Картините от по-късния период на художника, като „Номер 1“, са характерни с по-голямата си хаотичност, в сравнение с предишните, но учените установили, че зад привидния безпорядък в платната се крият множество естествено срещащи се фрактали.
*фрактал – геометрична фигура, която се получава по определена математическа формула. Понятието е въведено за първи път през 1975 година от Беноа Манделброд. Терминът произхожда от латинската дума Fractus (раздробен).
3. One: Number 31
1950 година
Картина, нарисувана по времето, когато Полък усвоява капковата техника, с която е най-известен. Както и при другите платна от този период, картината е нарисувана във вертикално положение, лежаща на пода. Привържениците на художника често цитират точно тази творба като доказателство за изключителното умение и техническа сръчност на художника.
2. Number 11 (Сини полюси)
1952 година
През 1952 година картината получава името „Сини полюси“, с което е известна и до днес, но много критици тогава изразяват мнение, че заглавието вреди на самата картина, тъй като зрителят се съсредоточава върху сините полюси и пропуска много от останалите детайли в платното. През 1954 година картината е озаглавена Номер 11. През 1973 година платното става собственост на Националната галерия на Австралия за 1.3 милиона долара – световен рекорд за съвременна американска живопис по онова време. Вестниците в Австралия излезли със заглавия от сорта „1.3 милиона долара за драсканици“, последвал и политически скандал. Днес картината е една от най-значимите в колекцията на музея.
1. Number 5
1948 година
Най-известната и най-скъпа картина на Джаксън Полък. През 2006 година тя беше продадена на търг на неизвестен купувач за невероятните 140 милиона долара. Number 5 се смята за превъзходен пример за брилянтните умения на Джаксън в капковата живопис и важен епизод от развитието на абстрактния експресионизъм.
Юлиян Лазаров е журналист с дългогодишен опит в радио и телевизия. В професионалната му биография са БНР, Нова ТВ, Радио Energy, ТВ Европа и др. Обича спорта, музиката и стойностното кино.