Културните ценности са един от основните елементи на цивилизацията и културата на народите. Незаконният трафик с културни ценности е глобално престъпление, което най-често покрива целия периметър от дейности – от нелегалните разкопки на иманярите до легалните продажби в аукционните къщи, магазините за антики и експонирането им в реномирани музеи и частни колекции.
В рамките на този процес се използват механизми за легализиране, при които съответните артефакти се снабдяват с фалшиви документи за произход. И както може да очаква, незаконният трафик на произведения на изкуството и културни ценности генерира огромни печалби всяка година.
Според Конвенцията на UNESCO за мерките, насочени към забрана и предотвратяване на незаконен внос, износ и прехвърляне на правото на собственост на културни ценности международното сътрудничество е едно от най-ефективните средства за опазване на световното наследство от всички опасности, свързани с тези действия. През 1995 г. Интерпол стартира система с база централизирани данни за откраднатите културни ценности.
В края на 2011 г. информацията в нея съдържа 40 000 сигнала от 125 държави, за издирваните артефакти. Приблизително 2000 са възстановените предмети от старта на системата. У нас, във връзка с превенция и разкриване на престъпления, свързани с културното наследство, в началото на годината бе обявено, че ще бъде създаден регистър на културно-историческите ценности.
Кражбата и пласирането на произведения на изкуството също е част от този незаконен бизнес. Често след като една картина бъде открадната, с години следите към нея остават скрити и свързани само с догадки за това, че се намират в неизвестен банков сейф или че са изгорени в готварска печка в румънско село, или че стоят на стената в кабинета на мафиотски бос.
Ето и 10-те най-издирвани и неоткрити картини, които са изчезнали при мистериозни обстоятелства според регистъра Art Loss.
1. „Буря в Галилейско море“ на Рембранд ван Рейн – 1633 г.
Това е единственият морски пейзаж, нарисуван от холандския художник. Картината е открадната на 18-ти март 1990 г. от музея Изабела Стюърт Гарднър в Бостън, заедно с още 12 други творби. Посегателството се смята за най-голямата кражба на произведения на изкуството в Америка и е осъществена от дегизирани и представящи се за полицаи крадци. Наградата за информация водеща до намиране на картините е 5 милиона долара.
2. „Портрет на Франсис Бейкън“ от Лусиан Фройд – 1952 г.
Картината е открадната през 1988 г. от Националната галерия „Нойе“ в Берлин и досега е в неизвестност. След кражбата Фройд сам изготвя колаж „Търси се”, но и това не дава резултат.
3. „Гълъбът с граховото зърно“ на Пабло Пикасо – 1911 г.
Картината е открадната през 2010 г. от Музея за съвременно изкуство в Париж, заедно с още четири други платна. След около година крадецът е заловен, но пред полицията той твърди, че в опит да заличи следите, в момент на паника е изхвърлил картините в контейнер. Което не се приема от разследващите като 100% истина. Творбата се оценява на 20 милиона паунда.
4. „Глава на арлекин“ на Пабло Пикасо – 1971 г.
Открадната заедно с още шест картини от музея „Кунстхал” в Ротердам през октомври 2012 г. През юли 2013 г. майката на предполагаемия крадец – Олга Дорагу, признава, че е изгорила картините в печката си през януари същата година, за да заличи следите водещи към сина й.
5. „Справедливите съдии“ на Ян ван Ейк – 1432 г.
Картината „Справедливите съдии“ на братята Ян и Хуберт ван Ейк е част от олтара на катедралата „Свети Баво“ в белгийския град Гент, от където е открадната през април 1934 г. Получено е искане за откуп, което епископът на града отказва да плати, а крадецът отнася тайната за местонахождението и в гроба. През 2010 г. разследване на холандския журналист Карл Хамер показа, че с издирването на платното са се занимавали Ватикана, различни религиозни групи, че дори и британските тайни служби, но нова информация за местоположението на картината все още не е разкрита публично.
6. „Портрет на млад мъж“ на Рафаело – 1513/1514 г.
Картината попада в колекцията на полско-литовска аристократична фамилия през 1798 г., а до началото на Втората световна война тя е съхранявана в музей в Краков. През 1939 г. платното е конфискувано от нацистите, където неговите следи след 1945 г. се изгубват. През 2012 г. в Министерството на външните работи на Полша постъпва информация, че „Портерт на млад мъж” се намира в неизвестен банков сейф, но до днес тя все още се води за издирване.
7. „Гледка от Овер сюр Оаз“ на Пол Сезан – 1875 г.
Картината е открадната в навечерието на новогодишната нощ 1999-2000 г. от Музея на изкуството и археологията в Оксфорд. Картината се води за безследно изчезнала, но няма обявена награда за информация свързана с нея.
8. „Рождество със Св. Франческо и Св. Лоренцо“ на Караваджо – 1609 г.
Картината е открадната от олтара на църквата „Св. Лоренцо“ в Палермо през октомври 1969 г. Има няколко версии за това какво се случило с платното, но един от главните заподозрени е местната мафия. През 2009 г. наемният убиец Гаспаре Спатуца разказа в съда, че картината е била държана в барака във фермата на семейството Пулара. Мафиотите не сметнали за необходимо да се погрижат за платното и то било изгризано от плъхове и свине, а по-късно и изгорено. Картина все още се води „за издирване“.
9. „Богомолци напускат църквата в Нюнен“ от Винсент ван Гог – 1884 г.
Картината е открадната от музея на художника в Амстердам през 2002 г, заедно с „Изглед към морето на Шевининген“. Крадците нахлули през покрива на сградата. Холандската полиция ги залавя и една година по-късно те са осъдени, но местонахождението на платната и към днешна дата остава неизвестно.
10. „Концертът“ на Йоханес Вермер – 1665/1666 г.
Платното на холандския художник е откраднато през март 1990 г. от музея Изабела Стюърт Гарднър в Бостън. Картината е оценена е на стойност над 200 милиона долара, което я прави най-скъпото липсващо произведение на изобразителното изкуство в момента.
Историк по образование, Иван няма нищо против да излиза от миналото и да хвърля по един поглед към бъдещето. Музика, кино, история, екзотични места за почивка… това са темите, за които той обича да разказва.