Последният ден на август 2012 г. със сигурност ще остане в историята на българската столица. Официално от днес новата линия на Софийското метро влиза в експлоатация. Така пътуването от бул. „Ломско шосе“ в „Обеля“ до бул. „Джеймс Баучер“ в „Лозенец“ вече ще става бързо и комфортно.
Отсечката беше построена за четири години и половина, а по трасето са изградени 11 метростанции, като всяка от тях има своя индивидуален облик. До момента единствено метростанция „Ломско шосе“ остава пълна тайна, тъй като само тя не е била официално представяна пред журналисти. Ето 10 от новите станции на Софийското метро.
1. „Бели Дунав“
Буферният паркинг на метростанция „Бели Дунав“ ще бъде първият в столицата с места за автомобили с газови уредби. Той ще разполага с общо 480 паркоместа.
2. „Надежда“
Това е единствената метростанция в София със собствен профил в социалната мрежа Facebook.
3. „Хан Кубрат“
От 1 септември ще бъде открита двупосочна спирка на метростанцията за автобусни линии номер 85, 86, 120 на бул. „Ломско шосе“ между Надлез Надежда и ул. „Хан Кубрат“.
4. „Мария Луиза“
По новия лъч на метрото влакчетата в двете посоки се движат в общ тунел, докато по стария имат отделни.
5. „Централна жп гара“
Край на таксиметровия монопол в района на Централна жп гара. Другата добра новина тук е, че мизерният и страшен подлез на столичната гара вече е измит и добре почистен.
6. „Лъвов мост“
Станцията ще обслужва едно от най-натоварените с пътници кръстовища в София и гъсто застроената Централна градска част в района. Разположена е западно от Лъвов мост под река Владайска.
7. „Сердика 2“
Тук ще става прекачването от първия на втория лъч на метрото и обратно. Топлата връзка между двете спирки ще се осъществява по пешеходен тунел. В станцията ще бъде поставена и временна археологическа изложба с находки от римска Сердика. Столичани и гостите на София, ще могат да разгледат каменни паметници от фонда на Националния археологически институт с музей при БАН.
8. „НДК“
Конструкцията ѝ е изградена още при строежа на НДК през 80-те години на миналия век, но едва 30 години по-късно тя ще може да се използва по предназначението ѝ.
9. „Европейски съюз“
Първоначалната идея беше станцията да се казва „Св. Наум“, но по-късно името ѝ беше променено. Повече от 30 години след първата копка на този обект, направена от някогашния държавен лидер Тодор Живков, станция „Европейски съюз“, ще бъде открита от председателя на ЕК Жозе Мануел Барозу.
10. „Джеймс Баучер“
Най-дълбоката станция е под булевард „Джеймс Баучер“ – 25 метра под земята. Над нея вече е изграден подземен паркинг за повече от 600 автомобила.
PS: Метростанция „Ломско шосе“ е тази, с която започва вторият метродиаметър. Тя е надземна, като се намира в новоизградената естакада. Само вестибюлът ѝ е в подлеза, а от него до станцията се достига с помощта на ескалатор.