През последното десетилетие социалните мрежи се превърнаха в неизбежна част от ежедневието ни. Нашите снимки, спомени, коментари и интереси са вече дигитализирани. Чрез социалните мрежи ние комуникираме, търсим работа и се забавляваме.
Изследване от 2019 г. посочва, че хората прекарват средно по 2 часа и 24 минути от деня си във виртуалното пространство. Гиганти като Facebook, YouTube и Instagram отдавна не са просто платформи за споделяне, те са умел инструмент за бизнес и реклама.
През 2016 г. на пазара излиза нова мрежа за видеосподеляне с развлекателен характер. Това е TikTok и е едно от най-бързо развиващите се приложения в момента. TikTok позволява създаването на кратки клипове до максимум 60 секунди за танци, музикални изпълнения, lip sync, смях и какво ли още не.
За да разберете малко повече за същността и популярността на приложението, вижте следните 10 факта за TikTok…
1. Китайските потребители нямат достъп до TikTok
Компанията, която създава TikTok, „ByteDance” се намира в Пекин, но глобалната версия на приложението всъщност не е достъпна за китайските потребители, поради ограниченията от държавата. Те имат отделна версия, която носи името Douyin и спазва рестрикциите за цензура, наложени от Китай.
2. TikTok има едни от най-младите потребители
Платформата се използва предимно от младото поколение, затова голяма част от потребителите ѝ са деца и тийнейджъри. В статистически данни – 41% от използващите приложението са на възраст между 16 и 24 години, а именно това е и целевата група. TikTok обаче е силно критикуван за това, че привлича и десетки малолетни, които могат да бъдат изложени на неподходящи материали.
3. Потребителят отделя по 52 минути средно на ден в приложението
Помислете за всички неща, които един младеж може да свърши за 52 минути. Той може да сготви, да изчисти, да изгледа епизод от любимия си сериал, да прочете поне една глава от някоя книга, но в по-модерния и по-вероятен начин – той по-скоро ще ги прекара в TikTok. Средният потребител също така отваря приложението около 4-5 пъти дневно.
4. TikTok е достъпен в над 150 държави
Социалната мрежа е изключително популярна в азиатските страни. През 2019 г. приложението има 277.6 милиона сваляния само в Индия, което прави страната най-големия любител на TikTok в света. На второ място се нарежда Китай с 45 милиона сваляния, а трети след тях са САЩ. Платформата е преведена на 75 езика и така обхваща голяма част от световното население.
5. TikTok е продължение на Musical.ly
Всъщност преди TikTok да стане известен извън Китай, съществува подобно приложение за видеосподеляне – musical.ly. На 9 ноември 2017 г. компанията ByteDance го купува за 1 милиард щатски долара с цел да разпространи влиянието на TikTok на запад – нещо, което musical.ly вече е постигнало. През 2018 г. musical.ly официално се слива с TikTok.
6. Приложението дава началото на стотици виртуални трендове
Виртуалните трендове се появяват много преди TikTok. Всички помним Gangnam Style, Mannequin Challenge или предизвикателството с ледената кофа, но структурата на приложението включва миймове, песни, комедийни клипове, които лесно и бързо набират популярност в мрежата. Именно в TikTok се раждат много от нашумялите сред младежите в момента предизвикателства като #PoseChallenge и #BottleCapChallenge.
7. DouLin е разработен само за 200 дни
Китайската версия на приложението е създадена една година преди официалния старт на TikTok и е разработена само за 200 дни и отнема по-малко от година, за да достигне 100 милиона потребители.
8. Потребителят с най-много последователи е Charli D’Amelio
От своя старт през септември 2016 г. TikTok е придобил 800 милиона активни потребители. Най-следваният потребител в мрежата е американката Charli D’Amelio с над 63.3 милиона последователи. Тя е едва на 16 години, а вече е сред едни от най-големите световни инфлуенсъри.
9. Инфлуенсърите с над 2.5 млн. последователи печелят доста
Известността в социалните мрежи за някои се е превърнала в работа, тъй като тя носи задоволяващи приходи. TikTok инфлуенсърите, които имат група от над 2.5 милиона последователи, взимат между 500-800 щатски долара за пост. Това само доказва, че бизнесът и рекламата са неизбежна част от виртуалната среда.
10. TikTok променя музикалната индустрия
Платформата ражда нови изпълнители и популяризира песните на вече съществуващи артисти. TikTok има огромен принос в популяризацията на песента на Lil Nas X и Били Рей Сайръс – „Old Town Road”, която се превърна в най-слушаната песен за 2019 г. и най-продължителният хит №1 в класацията на Billboard. Други песни, които се превърнаха в хитове, именно заради популярността им в TikTok, са „Truth Hurts” на Лизо, „Savage” на Megan Thee Stallion и „Don’t Start Now” на Дуа Липа.
Михаил е студент по „Журналистика“. Описва се като човек с много свободно време и още по-свободен дух. Вдъхновяват го музиката, литературата, киното… Убеден, че не хлябът, а културата прави човека.