Образователната ни система често е подложена на сериозни критики, но с желание или не, всички сме плод на това, което представлява тя. Получаваме различни познания по физика, химия и математика, четем разностранна литература, говорим какви ли не чужди езици и се запознаваме хронологически точно с цялата световна история.
Но дали подготовката за един пълноценен и щастлив живот се изчерпва с изучаването на тези предмети? Това, което често липсва в училищата, е развиване на личностния потенциал, което не е свързано с факти и точни числа, а с качества и умения.
След училище децата, потенциални работници и студенти, рядко са напълно подготвени за това, което ги очаква. Тук следва списък с 10 неща, които трябва да бъдат преподавани в училище, чиито положителен ефект ще бъде осезаем. Тези предмети имат потенциал да променят драстично уменията и конкурентоспособността на всички ученици след приключване на тяхното образование.
1. Писане на разкази и правене на филми
Студенти във всички специалности признават, че курсовете за писане на разкази (главно в жанра на фантастиката), независимо дали са избираеми или задължителни, са сред най-предпочитаните от тях, защото там именно можете да напишете това, което искате, да разкриете потенциала си, както дотогава не сте могли.
Човек има поле, където да развихри въображението си и да материализира света от съзнанието си. А какво по-хубаво от това да имате възможност и да го видите на екран, плод само на собствената си работа. Много държавни училища предлагат театрални упражнения като избираеми, но те обикновено се съсредоточават върху представлението на сцената.
Голяма част от учениците обаче биха се радвали да бъдат режисьори и да се почувстват за момент като Стивън Спилбърг, заснемайки всяка секунда през своите очи. Интересно в случая е, че самият Спилбърг не е изучавал филми до колежа, но си представете колко по-бързо щеше да прогресира, ако беше. Този курс може да бъде идеален шанс даден талант да бъде открит и забелязан от рано. Въображението е ценно и трябва да се развива.
2. Приложна механика
Защо не? Чистата математика подтиква хората да се питат: „Къде е мястото на това в света?“ В училище децата рядко се докосват до прилагането на математика в ежедневието си, освен в прости сметки в супермаркета и така те често се запознават само с една малка част от дебрите на тази наука.
Защо обаче е толкова велико нещо да се знае и да се разбира? Това ще звучи абсурдно иронично, но Нютон и Лайбниц са изобретили смятането като средство за извършване на геометрични и алгебрични операции по-лесно. Йоханес Кеплер изобразява курсовете на слънцето и планетите и предполага, че има някакво тегло, което трябва да ги държи в орбити един около друг. Отнема му около двадесет години, за да докаже това, като наблюдава нощното небе през телескоп.
Нютон е направил всичко това в един следобед – благодарение на смятането. Calculus (от лат. – калкулацията), както трябва да бъде преподаван, е математическо изследване на непрекъсната промяната с цел да я предскаже, т.е. можете да предскажете бъдещето със смятане. Но какво може да бъде по-скучно от алгебра и тригонометрия в гимназията? Почти нищо, ако учението се провежда изцяло теоретично.
Би било хубава идея да се даде на студентите практически опит, измислящ приспособления, използващи тази технология, вместо просто да научат за нея в някаква таблица. По тази причина много хора остават далечни на това колко творчески могат да бъдат уменията по математика.
Кой не би искал да измисли машина на времето? „Не може да бъде направено“, ще си кажете сега? Е, дори и да не достигнете непознати висоти, процесът на прилагане на висшата математика е впечатляващ. Да се научите как да използвате математически умения в едно обикновено изобретение, което сте създали, като например да изчислите правилния ъгъл или скорост, с които зъбчето в часовника трябва да обърне…
3. Бюджет, сметки
Парите често контролират голяма част от живота ни и искаме или не, понякога попадаме в капан на собствените си сметки. Ранното финансово образование е изключително важно и би могло, включвайки примери от реалния свят, да научи децата за спестявания, лихвени проценти и данъци, както и да им бъдат дадени съвети как да инвестират парите си и да управляват дълговете си.
Както повечето хора в последствие разбират, планирането и придържането към бюджета не винаги съвпадат, изникват какви ли не разходи и е хубаво човек да знае как да се справи с този цикъл на парите. Само 13 държави понастоящем изискват лични финансови класове за дипломиране. Повечето държави трябва да се включат, тъй като това би осигурило дългосрочна полза за икономическото бъдеще на страната.
Според прочуване на немска банка сред 16- до 18-годишните 86% предпочитат да научат повече за управлението на пари, отколкото да правят лични финансови грешки в реалния свят. Друго, с което трябва да бъдат запознати още от малки, са кредитни карти и техните потенциални последици. Поради примамливото звучене на постоянни финанси в сметката, младите често попадат в невъзможност да си плащат вноските, биват подлъгани със сериозни такси или дори измамени.
Всъщност дългът от кредитни карти е най-бързо нарастващ именно сред младите хора на възраст между 18 и 24 години. От 1982 до 2011 г. дългът по кредитни карти сред този демографски модел се е увеличил повече от два пъти. Когато комбинирате това с дълга за студентски заем в някои страни, много от току що завършилите гимназия се оказват силно задлъжняли още преди ди да започнат кариерата си.
4. Медитация
„Ако всяко 8-годишно дете се научи да медитира, ще премахнем насилието от света за едно поколение“, казвал Далай Лама. И е бил прав.
Медитацията е чудесна, но повечето хора не знаят как се практикува и поради това често са доста скептични. Тя помага на хората да се съсредоточават по-лесно, да контролират собствените си емоции, премахва тревожните мисли и увеличава умственото (и физическо) здраве.
Статистика разкрива, че децата и тийнейджърите съобщават физически симптоми на стреса (включително главоболие, нарушения на съня и проблеми с храненето) много по-често, отколкото възрастните. Психическото здраве трябва да се третира с високо ниво на приоритетност, както от учениците, така и от учителите, тъй като сериозен проблем в училище е натиска, под който децата работят и непривлекателната среда, която се създава за тях (или т.нар. „насилствено послушание“).
Управлявайки своите емоции, децата ще бъдат в пъти по-продуктивни. Би било чудесно, ако всяка сутрин учебният ден на децата започваше с медитация. Така, те ще започнат деня концентрирани, спокойни и много по-лесно ще могат да усвоят учебният материал, който и без това е много и труден.
Тъй като училищата често са водещ източник на стрес за учениците, изглежда разумно да се твърди, че училищата трябва да играят централна роля в подпомагането на учениците да се справят с този стрес. Поддържането на хармония между тялото и душата веднага ще се отрази върху вас.
Знаете ли, например, че можете да засилите имунната си система, като извикате положителни емоции, а отрицателни емоции от своя страна създават хаос. Те са показали, че сърцето всъщност може да изпраща сигнали до мозъка, чието естество зависи от емоционалното състояние на човека; те могат да помогнат или да възпрепятстват нашата нервна система.
Сърцето ни е най-голямото електромагнитно поле в тялото и информацията се кодира в това електромагнитно поле в зависимост от това как се чувстваме. Това може да засегне и хората около нас. Това изследване демонстрира само няколко от многото причини, поради които управлението на нашите емоции е от съществено значение за здравето и щастието ни.
5. Музика
Тук не искаме да разделяме музиката на добра и лоша, а да наблегнем на познанията в музикалното изкуство и неговата история. Като тръгнем от класици като Бах, Моцарт и Бетовен, минавйки през рок легендите на ХХ в. и групите, чиито гласове звучат перфектни като на един човек и стигнем до познатите на съвременното поколение Джъстин Бийбър и Ариана гранде.
Музиката често се преподава като второстепенен предмет и то не в целия курс на обучение. Целта на музиката е да „нахрани“ всички сетива на децата. Ако в часа по история получават един абзац или просто изречение за Бетовен – може би дори картина, то там няма да се обърне внимание на това, което означава „форма на соната-алегро“.
А господинът/госпожата по музика ще успее да ви докосне чрез мелодията, за която само сте чели и ще може да я свързвате вече и реални звуци. Музиката е изкуство, което се учи чрез упражняване, защото само тогава се оценява сложността ѝ, а, за жалост, няма как всеки ученик да се докосне до цигулка, пияно и т.н., но дори и основата е важна, ако има шанс да се даде.
6. Самозащита (срещу лошия чичко и сърдитата природа)
Две толкова различни неща често изискат сходни тактики в детския мозък. Хората обикновено посочват „свързването с природата“ като едно от най-удовлетворяващите за тях неща. Но какво се случва, когато нещо се обърка в голямото открито пространство?
Всепознато е схващането, че ние като хора не можем да контролираме Майката Природа, дори и с най-модерните технологии. Това, което ни остава, е да се научим как да се справяме с каквито и да било сценарии или природни бедствия, в които сме попаднали, защото никога не знаем кога може да се нуждаем от помощ на пешеходна пътека или към къмпинг.
Инструктирането на уменията за оцеляване в дива природа е един от най-добрите начини да научиш някого как да мисли бързо, да оценява ситуации, да намери решения и да стане зависим от себе си – всички умения, които могат да подобрят и спасят живота.
А относно физическата агресия, която може да ни бъде нанесена, независимо от кой – важно е човек да владее тялото си и когато е нужно да може да използва всичките му функции. И не, не да раздава шамари насам и натам, а да успее да защити неговата цялост, когато тя е под обстрела на друг човек.
7. Религии
Чувайки тази дума, хората често се изпълват с негативни емоции, свързвайки я с повод за конфликт на религиозно ниво, с различните разбирания и традиции, но това може да бъде обяснено главно с липсата на познания на по-голямата част от нас по този въпрос. Много от хората в различни възрасти остават в тъмнината за най-фините точки на повечето от най-големите религии в свет, непознавайки основните им източници.
Идеята далеч не е привързването и подтикването на децата към точно определена вяра и канони, а към изготвянето на ясна представа как изглежда духовното по целия свят. Кои са поклонниците на Шинтоайците? И защо? Какви са основните принципи на сатанизма?
Ако религията е такъв неразделен и неразрешен аспект на нашия вид, би било по-добре да разберем съдържанието толкова, колкото можем да научим. Религията, редом с парите, върти света и е хубаво да знаем какво ни управлява, а децата, разбирайки я от малки, имат по-ясен и толерантен поглед над околните.
8. Хранене
Колко добре разбирате етикетите на гърба на хранителните си продукти? Какво е важно да приемате и да избягвате? (не за отслабване, а за здраве). Разпространението на юношеското затлъстяване и младежкия диабет подчертават необходимостта от по-голямо образование за хранене.
Училищата имат възможност да се включат рано и да се уверят, че учениците се научават да правят положителни хранителни решения. Ранното обучение има възможност да се намеси, преди навиците на негативния начин на живот да се влошат и да се наложи човек да се бори с последиците, както и да се избегне тази тенденция, че вредното винаги е по-вкусно.
Първата стъпка е създаването на задължителна образователна програма, която предоставя основна информация и практика за четене на етикети за храните, вземане на интелигентни хранителни решения и създаване на устойчив дългосрочен диетичен план. Освен с правилния начин на хранен, е хубаво да се научи и правилното поемане на храната.
Децата се учат от примера и ако родителите и медиите не моделират добри маниери, може да попадне в училището, за да култивира „удоволствия“ и „благодарности“. Може да е време да възкръснете понятието за задължителен клас етикет на началното училище.
9. Местно управление
Колко души може да назовете в националното правителство или на местно ниво? Кой ви представлява в общинския съвет или кои са членовете на вашия училищния съвет? А кой е вашият президент/кмет? Как сте гласували вие? Тези хора взимат решения, които влияят върху ежедневието ви постоянно. Старата фраза „Промяната започва у дома“ е истинска.
Между хората се наблюдават сериозни пропуски относно „управлението“, действащите в момента лица и възможността на народа за изявяване на мнение. Непознаването на собствените граждански права ни тласка към взимане на грешки решения – както някой отдавна е казал „Информацията е най-силното оръжие“ и липсата му често ни поставя в безизходна позиция.
Може би учениците биха били склонни да поемат по-активна роля в местното самоуправление, ако се запознаят по-добре с неговите функции. Училището трябва да бъде отправната точка за обучението на децата да участват във въпроси, засягащи тяхната общност и да се развиват в позиции на местно лидерство.
10. Социална медийна безопасност
Последни проучвания показват, че 71% от тийнейджърите казват, че използват поне една, ако не и повече, от следните социални мрежи: Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, Vine и Tumblr. Харесва ли ни или не, социалните медии дават заявка, че дълго време ще са част от нашия живот.
Това означава, че децата днес и в бъдещите поколения трябва да се научат да се справят добре с такива платформи. Понастоящем 34% от студентите съобщават, че преживяват кибер-тормоз през живота си. За съжаление, един от всеки трима родители вярва, че тийнейджърите им са много по-добре запознати с технологиите, поради което те са безпомощни, когато става дума за онлайн поведението на децата им.
Освен основното значение на обучението на млади потребители да разпознават и докладват „хищници“, както и да обезсърчават тормоза в кибернетичното пространство, студентите трябва да получат подходящо образование за цифрово поведение. От избягване на бутони, които не запазват неприкосновеността на личния живот, до функции, които извършват различни операции, без съгласие. Студентите трябва да знаят как да съществуват безопасно и как да се саморегулират в един цифров свят.
Като за финал ще ви запознаем с отговорите на деца от различни училища на въпроса какво ще е най-добре за тях да учат в училище. Начело на класацията се нарежа „Животология“. „Какво е това?“ се питате в момента. Децата имат желание да се занимават със социални благотворителни дейност, да се запознаят с правата и задълженията си в обществото и с професиите, които искат в бъдеще да упражняват.
„Приятелство“ казват децата , където толерантността, интеграцията и уважението ще бъдат преподавани. Друго, което търсят те сред училищните предмети е „Щастие“ , където според подрастващите трябва да се учи как човек да създава сам щастието си, а не да го търси във вещи. Колко хубаво звучи, нали?
„Екстремност“, “Мислене и креативност“ , „Дебати“ , „Български фолклор и традиции“ и „Живот сред природата“ са само част от останалите предложения на младите. Децата са най-възприемчивите същества и точно поради тяхната чувствителност е хубаво житейските уроци да им бъдат преподадени, докато са малки.
Наталия Бекярова учи „Право“ в СУ „Св. Климент Охридски“, но интересите ѝ далеч не се изчерпват в сферата на юридическите науки. Обича да научава, открива и преживява нови неща, да пита и да знае.