Обичам да пиша за неща, през които съм преминала или преживявам в момента. Темата на днешния материал е за стресовите моменти, който изживява човек на ново работно място.
1. Работното време
За много хора е стрес да спазват точно работното време, защото са свикнали да живеят без „стрелките на часовника“, особено ако преди това са били безработни. За тях времето си има собствени измерения. За щастие много компании, въвеждат плаващо работно време, което улеснява адаптацията на служителите.
2. Разстоянията
Разстоянията може да се окажат проблем, особено ако са по-големи. Излезлият от пазара на труда човек в повечето случай води един заседнал начин на живот или e свикнал сам да определя до къде ще ходи. Затова да се върне към забързания градски ритъм може да се окаже трудно.
3. Средата
Стоенето в офис по цял ден може да е изтощително за човек, който не е свикнал да прави това. Правилата на работната среда могат да го демотивират.
4. Работата в екип
Работа в екип присъства като задължително условие за започване на каквато и да позиция. Излизанията с приятели не се броят за работа в екип. Спазването на добрия тон и колегиална атмосфера се един от основните факторите за качествено свършената работа.
5. Сроковете
Всяка една работа, независимо от нейното естество, е свързана с изпълнение на определени срокове. Това може да се окаже тежка задача за хора, които не свикнали спазват графици и да си поставят крайни цели. Динамиката на работния процес е изключително голяма.
6. Натоварването
Независимо дали е психическо или физическо натоварването във всяка една среда съществува и човек трябва да може да се справя с него, за да остане полезен както на себе си, така и на компанията, за която работи.
7. Балансът между личен и професионален живот
За някой хора е трудно да намерят точна граница между личните и професионалните задължения. Когато си нов служител, държиш да се докажеш на работно си място и това е естествен процес. Тук е важното да се вметне, че е необходимо да се пази границата между личния и професионалния живот.
8. Очакванията
Понякога, когато човек е безработен е склонен да идеализира работата. Хубавите обяви също оставят впечатлението, че работният процес ще е нещо невероятно и хубаво, а то не винаги така. И е твърде вероятно хората да останат излъгани в своите очаквания.
9. Заплащането
Много хора нямат адекватна преценка за това, което се търси в момента и понякога завишават своите очаквания. Тази заблуда води до известно отдалечаване от реалността и прекалено големи представи за пазара на труда.
10. Мотивацията
В началото всеки служител е много мотивиран и с желание да работи и да се развива. С течението на времето този ентусиазъм постепенно намалява. Важно е служителят да успее да съхрани доброто си отношение към организацията и желанието си да се учи.
Гергана Георгиева е едновременно историк и специалист човешки ресурси. Обича да намира неща, които я вдъхновяват. Писането за нея е начин на живот, а девизът ѝ: „По добре да пробваш, отколкото да не пробваш. Няма излишно знание!“.