Многовековното мирно съвместно съществуване между българите и другите национални малцинства (арменци, евреи, турци и т.н.) е оказало взаимно влияние в празнуването на календарните и религиозни празници, въпреки различията между вероизповеданията. България е в навечерието на Великденските празници.
Различните етнически общности в държавата ни ще почетат кръстната смърт и Възкресението на Спасителя, всяка според своите обичаи. Уважението и преклонението пред саможертвата Му са най-силно изразени сред християните, макар че като персонаж Иисус Христос фигурира и в Корана, а историята на неговото дело и екзекуция съществува и в еврейската памет.
Всички ние много добре познаваме българските ритуали и символиката им в празничният цикъл около Възкресение, но сравнително слабо сме запознати с обичаите на арменците в България. Днес ви разказваме за 10 арменски празника, свързани със смъртта на Иисус Христос.
1. Дзахгазарт (Цветница)
Чества се на 7-мата неделя от Великият пост. Датата е подвижна и зависи от Великден. На този ден се чества влизането на Иисус и учениците му в Йерусалим за празнуване на Пасха. Църковната служба има много тържествен характер. В арменските храмове се открива олтара, който през Великите пости е бил закрит със завеса, която символизира Райските двери.
2. Авак йергушапти (Велики понеделник)
В храмовете се чете евангелският текст, който разказва за прокълнатото от Христос смокиново дърво, символизиращо „ония юдеи, които не познаха Спасителя“ (Матей 21:18-43).
3. Авак йерекшапти (Велики вторник)
Четат се библейските разкази за фарисеите и садукеите и техните старания да намерят противозаконни идеи в думите на проповядващият Иисус Христос, а също така – разказът за Страшният съд и притчата за десетте девици (Матей 25:1-46:; 22:15-22).
4. Авак чорекшапти (Велика сряда)
Свещениците правят възпоменание за блудницата, която помазала косите на Иисус Христос с благовонно миро (Матей 26:6-16). Чете се Евангелие от Йоана (12:17-50), чрез което се подготвят вярващите за предстоящите страдания и смъртта на Спасителя.
5. Авак хинкшапти (Велики четвъртък)
Този ден е най-богатият с празнични теми и действия (най-важното от които е Водънливът – умиването на краката на апостолите от Иисус Христос). По време на вечерната служба символично се измиват краката на 12 момчета (колкото е броят на христовите ученици). Четат се текстове и за предаването на Христос от Юда в Гетсиманската градина (Марк 14:32-461) и за отричането на апостол Петър от Христа, преди петлите да пропеят три пъти (Лука 22:1-39).
6. Авак урпат (Велики петък)
С много трагика и патос се възпоменават Христовите кръстни страдания – Разпятието и Погребението (Матей 27:1-61, Марк 1571-47, Лука 23:71-48, Йоан 19:1-36). Петъчната служба се нарича Тахум и по време на нея за здраве и благоденствие вярващите носят в храма дрехи или вещи на отсъстващите (тези, които не могат да дойдат лично). Също така се носят цветя и се поставят върху символичния ковчег на Христос. След служба, вечерта на Разпети петък домакините месят козунаци.
7. Авак шепат (Велика събота)
Арменците вярват, че на този ден Иисус Христос е погребан и слязал в Ада, за да спаси душите, които се намират там. На тържествената следобедна литургия се обявава Възкресението (към 19 ч.). Арменската църква е запазила този ранен час за да се помни, че по време на османското владичество никой християнин не е имал право да бъде на обществено място след залез слънце. След прибирането си от литургия домакините боядисват яйцата – белите яйца се напръскват с червена боя, която символизира проляната Христова кръв.
8. Харутюн задиг (Възкресение Христово)
Това е най-важният от 5-те големи празника, наречени Дахавар, чествани от Арменската апостолическа църква. В храма се провежда тържествена литургия и на нея присъстват всички, дори и най-малките деца и бебетата. След това се ходи на гости на кръстниците, като задължително се носи дар – червени яйца и козунаци.
9. Хампарцумън кристоси (Възнесение Христово)
Празнува се в периода между 30 април и 3 юни, в зависимост от датата на Възкресението. На Възнесение, наречен още Виджаг се извършва ритуал, подобен на българския Ладуване (младите момичета гадаят съдбата си с помощта на пръстени).
10. Хокекалуст (Слизане на Светия Дух)
Празникът е свързан с 50-ия ден от Възкресението. Според текста на евангелист Лука, на този ден в една къща на христови сподвижници се събрали апостолите, Божията майка и нейните роднини-жени да почетат смъртта и Възкресението на Иисус Христос. Когато започнали да се молят им се явил Светия дух във вид на огнени езици. До ХІ век този празник се чествал само един ден, но предстоятелят на арменската църква – католикос Нерсес Шнорхали взел решение да трае цяла седмица, през която да се четат специални молитви в прослава на Светя Дух.
Специалист по миналото и професионален търсач на тайните от историята. Неизчерпаем източник на информация, за която малко хора знаят, и извор на истини, прикрити от дебелите учебници.