Френският художник Пиер-Огюст Реноар е един от основоположниците на импресионизма, наред с Клод Моне, Пол Сезан и Алфред Сисле. В картините му са усеща и влиянието на Йожен Дьолакроа, Гюстав Курбе, Едуар Мане и Камий Коро.
Реноар е роден през 1841 в Лимож, Централна Франция. Той е шестото дете в семейство на шивач и обща работничка. Семейството му се мести в Париж през 1845 година. През 1854 Реноар започва да работи във фабрика за порцелан, където се научава да рисува цветни сюжети върху чинии.
Преди да започне да учи изобразително изкуство той работи на още няколко места, където рисува украси на ветрила и религиозни сцени върху плат, предназначени за християнските мисионери.
През 1862 Реноар започва да учи рисуване при Шарл Глейр, където негови съученици и приятели са Алфред Сисле, Фредерик Базил и Клод Моне. Първата си картина излага през 1864 година – „Танцуващата Есмералда“. Признание получава едва десет години по-късно, след първата изложба на импресионистите през 1874.
През 80-те години на XIX век Реноар се отдръпва от импресионизма и възприема по-класическия стил на рисуване. През 1890 Реноар се жени за Алин Шариго, от която има трима сина. Две години по-късно се разболява от ревматоиден артрит, който с времето все повече затруднява движенията му.
В началото на новото столетие се мести в Кан сюр Мер в Прованс, където климатът е по-топъл. Последните години от живота си Реноар прекарва в инвалидна количка, което не го спира да рисува. Гениалният художник умира през 1919 година.
10. Две сестри (на терасата)
За фон на картината служи Maison Fournaise – ресторант, разположен на остров в Сена, западно от френската столица. По-голямата сестра, изобразена на платното е Жана Дарло, която по-късно става актриса. Идентичността на по-малкото момиче обаче остава неизвестна. Твърди се, че тя няма никаква връзка с Жана. Името „Две сестри“ е дадено от Реноар, докато допълнението „на терасата“ е добавено от първия собственик на картината.
9. Чадърите
Картината изобразява оживена парижка улица, на която повечето хора са с чадъри, за да се предпазят от дъжда. Шедьовърът демонстрира две фази от художествената кариера на Реноар. Когато започва да работи по платното през 1881 година, художникът използва бързите и оживени похвати на импресионизма. Продължава да работи по картината през 1885 година, когато вече е загубил интерес към импресионизма и е вдъхновен от класическите похвати. Затова и лявата страна на картината, особено главната женска фигура, е нарисувана в класически стил.
8. Парижанката
Моделът в това известно произведение е Хенриет Хенрио, актриса в театър Одеон. Когато картината е изложена на първото изложение на импресионистите през 1874 година, тя е посрещната доста хладно от критиците. Един от тях дори сравнил подаващата се обувка на актрисата с малка черна мишка. Днес обаче това е сред най-известните произведения на Реноар. След като картината стана част от колекцията на Националния музей на Уелс през 1952 година, „Парижанката“ се превърна в един от най-емблематичните и популярни експонати на музея.
7. Момичета на пиано
Битовите сцени са често срещани в по-късните творби на Реноар, а жените, свирещи на пиано са една от любимите му теми. Картината е нарисувана по поръчка на френското правителство и е била предназначена за Музея на Люксембург. Реноар полага изключително старание в разработването и усъвършенстването на композицията в серия от пет подобни платна. „Момичета на пиано“, се смята за най-успешната от поредицата.
6. Мадам Жорж Шарпентие и нейните деца
Богатият и влиятелен издател Жорж Шарпентие и неговата съпруга Маргьорит проявявали голям интерес към изкуството на Реноар. Картината е нарисувана по поръчка на издателя и е показана за първи път през 1879 г. Поръчката се оказва голям пробив за художника, тъй като му осигурява желаното внимание и одобрение на критиците. В картината Маргьорит Шарпентие е до тригодишния си син Пол, който е облечен по същия начин като сестра си Жоржет, седнала до домашното куче.
5. Танц в Буживал
Картината е една от трите, нарисувани от Реноар по поръчка на Пол Дюран-Руел – един от най-големи почитатели на неговото творчество. Платното е основна атракция на Музея за изящното изкуство в Бостън и изобразява двама от най-близките приятели на художника – Сузан Валадон и Пол Август, заключени в страстна прегръдка по време на валс. Картината се счита за революционна в класическия период на Реноар.
4. Ложата
„Ложата“ е основната картина, с която Реноар участва в първото изложение на импресионистите през 1874 година. На платното е изобразена модерна двойка, седяща на най-добрите места в театъра. Подобно на много импресионисти, Реноар използва „Ложата“, за да улови променящата се природа на модерното парижко общество. Елегантно облечената жена е свалила бинокъла си, за да се разкрие пред почитателите в театъра, докато нейният спътник, обратно, съсредоточено наблюдава красивите жени в салона. Картината е считана за един от най-големите шедьоври на импресионизма.
3. Къпещи се жени
В края на своята кариера Реноар се концентрира върху монументалните голи и битови сцени. В тази картина, на която е изобразена сцена на къпещи се голи жени, художникът придава скулптурно качество на фигурите, докато пейзажът зад тях блести с импресионистична светлина. Моделите на живописта включват бъдещата му съпруга – блондинката Алин Шариго, и художничката Сузан Валадон, на преден план. Реноар прекарва три години в усъвършенстване на картината.
2. Обяд на лодката
Една от най-известните картини не само на Реноар, но и на целия Импресионизъм. „Обяд на лодката“ е известна с богатството си на форми и майсторското предаване на светлината. Картината е наситена с богати цветове, характерни за импресионизма. Платното представлява романтичен портрет на приятелите на художника, които се наслаждават на следобедна разходка с лодка по река Сена. Сред тях са бъдещата му съпруга и друг известен импресионист – художникът Гюстав Кайбот.
1. Бал в Мулен дьо ла Галет
В „Бал в Мулен дьо ла Галет“ Пиер-Огюст Реноар разкрива истинския си гений, успявайки да обедини в едно платно майсторството на колективния портрет, натюрморта и пейзажа. Картината е уникална, тъй като дотогава не е имало художник, който да е създал образ, улавящ аспект от ежедневния живот от такъв мащаб. Платното пресъздава типичен неделен следобед в парка Мулен дьо ла Галет в парижкия квартал Монмартър през XIX век. Картината е един от най-известните шедьоври на импресионизма и е определяна като „Най-красивата живопис на XIX век“. Това е и една от най-скъпите картини в света.
Юлиян Лазаров е журналист с дългогодишен опит в радио и телевизия. В професионалната му биография са БНР, Нова ТВ, Радио Energy, ТВ Европа и др. Обича спорта, музиката и стойностното кино.