Работата за масово навлизане на българските стоки на чуждия пазар, най-вече на европейския, не спира. Прави се всичко възможно за повишаване на тяхната конкурентоспособност и за привличането на нови маси клиенти.
България е в световния топ 3 на износителите при десет вида стоки. Страната е и в глобалното трио при три от 20-те най-едри като стойност групи продукти, които имат външен пазар. Това показва традиционният анализ на Българската стопанска камара (БСК).
Често българите посягат към чужди марки, надявайки се на по-високо качество и изневеряват на родното. Ето сега ще ви покажем, че нашите продукти са силно оценени на пазара извън страната именно заради високите си и качествени показатели.
Данните зa изнoca нa poдни xpaнитeлни пpoдyĸти зa Eвpoпa, изложени в класацията, са плод на една от големите чуждестранни вериги у нас. Те са на база на „Балканската седмица“, организирана в 18 европейски страни.
1. Биволска луканка
Водач на днешната класация безспорно се оказва биволската луканка. Тя е сред фаворитите, които се радва на постоянен ескорт към европейските държави. Миналия декември Германия и Италия са поръчали над 108 хил. бройки. И въпреки че за биволската луканка това е било „дебют“, за тази Коледа са направени поръчки от още 5 държави.
2. Баница
Баницата> дори няма нужда от представяне. Традиционното ѝ българско име винаги предизвиква голям интерес у чужденците. Продажбите, направени през 7-те дни на „Балканска седмица“ в 5 държави, се равняват на тези, които биха били постигнати в България за 10 години в същата верига. На вниманието на чуждестранните граждани е имало баници с яйца и сирене, но също с ориз, лук, тиква, зеле, спанак и месо – същото разнообразие се наблюдава и в българските рецепти из различните региони и легендите на бабите за „тайната на вкуса“.
3. Филета
Филетата, които задължително присъстват на българската традиционна трапеза, независимо от повода, не се пропускат и на европейските пазари. Подобен на баницата, успех е постигнало и любимото ни филе „Елена“. Само за една седмица доставеното за Ирландия, Белгия, Германия, Португалия, Словакия, Словения и Гърция количество съответства на обема, който се продава в България за 1 година.
4. Сирене
49% от сиренето, направено от овче мляко у нас, се продава зад граница. Над 20 млн. души в Европа купуват редовно българското бяло саламурено сирене. Това го превръща в една от визитните картички на България пред света. Ръка за ръка със сиренето, върви и млякото.
5. Мляко
Българското мляко е плод на една от най-автентичните български рецепти. То е по-познато по света като „йогурт“, но въпреки това непознатият за чужденеца вкус го прави обект на сериозно внимание. Миналата година е постигнат рекорден брой изнесени продукти в Европа.
6. Вино
Българското вино, независимо от сезона, също не спира да бъде актуално и примамващо. Силен интерес към българските винопроизводители е проявен във Великобритания, Словакия, Румъния и Полша, за чиито пазари са поръчани близо 131 000 бутилки вино на стойност 1.3 млн. лв. от 7 български доставчика. Но не само тази българска напитка се услажда на чужденците.
7. Бира
Бирата също се радва на широк пазар в останалата част на континента. И освен че България е на 12-то място по потребление на бирените напитки в Европа, ние сме и на челните места по производство с близо 5 хектолитра на година и износ в редица европейски държави. България следва тенденцията в Европа за нарастване на пивоварния бизнес и разширява своя непрестанно.
8. Мармалади и конфитюри
Мармаладите и конфитюрите се радват на силно търсене от западноевропейците. Половината от произвежданата българска продукция е предназначена за износ. Българските сладости надминават границите на Европейския съюз и стигат чак до Япония, САЩ и Израел. С какво повече си отиват мармалада и конфитюра от мекици и кифли? Именно затова те често се предлагат в комплект в магазините по света.
9. Бисквити и бонбони
И въпреки че ние нямаме локуми, баклави или автентични рецепти за шоколадови торти, нашите абсолютно скромни бисквити и бонбони очевидно се услаждат на европейците. Едни от най-популярните у нас се радват на завиден успех и навън. Доядоха ви се и на вас, нали?
10. Плодове и зеленчуци
Плодовете и зеленчуците, не остават подминати, нищо че са сезонни. Шопската салата присъства на всяка българска маса, но тя е силно популярна и сред чужденците със своята простота и вкус. Летните ягоди и череши, свежите марули, както и българските дини се изнасят редовно за европейските страни.
Наталия Бекярова учи „Право“ в СУ „Св. Климент Охридски“, но интересите ѝ далеч не се изчерпват в сферата на юридическите науки. Обича да научава, открива и преживява нови неща, да пита и да знае.