Съвременните автомобили понякога провокират отпускане от страна на шофьора, който се доверява изцяло на електронните асистенти. Само че нито най-модерните системи за безопасност, нито добрите гуми, нито задвижването на четирите колела са всемогъщи през най-тежкия период на годината – зимата.
В помощ на шофьорите автомобилният сайт Automedia.bg състави списък с 10 прости, но изключително важни съвета, които могат да спестят много неприятности на водачите през следващите няколко студени месеца.
1. Основното правило, което пренебрегват много водачи, е че през зимата трябва да се промени стилът на шофиране. Трябва да се действа по-внимателно – плавно и деликатно, тъй като ледът под гумите не търпи резки маневри. Обличането на обемни дрехи и на обувки с дебели подметки не е за препоръчване, тъй като те пречат на управлението на автомобила.
2. За да се избегне боксуване при тръгване върху ледено покритие, е нужно внимателно натискане на педала на газта. „Скачането“ върху него почти сигурно ще навлече проблеми. Нужно е също е да се следи внимателно за ъгъла на завиване на колелата – те трябва да сочат направо.
3. През зимата водачът винаги трябва да бъде с един ход напред, тоест да предугажда и съответно да изпреварва събитията на пътя. Това означава да следи не само за случващото се пред него, но и за останалите автомобили в близост. Увеличената дистанция от предното превозно средство е задължителна. Основно правило е „гледаш, не където отиващ, а там, където искаш до отидеш“. Това означава, че следиш не за влизането в завой, а за излизането от него. И не за препятствието на пътя, а за неговото преодоляване.
4. Как да разберем какво е покритието под колелата, за да бъдем наясно с поведението на автомобила? Ако няма никой друг на пътя, може на няколко пъти да се натиснат спирачките. Вибрациите на ABS-системата ще предупредят шофьора дали пътят е хлъзгав.
5. Ако автомобилът занесе, в никакъв случай не бива рязко да се маха крака от газта или да се натиска спирачката. За да се компенсира занасянето, трябва бързо да се обърне волана, след което да се върне в изходно положение.
6. При хлъзгава настилка винаги се опитвайте да насочвате колелата там, където сцеплението с пътя е най-добро в дадения момент. Петната от чист асфалт, снежните островчета и старият лед позволяват на гумите по-добро сцепление с пътя и често стабилизират колата, когато тя започне да поднася.
7. При покрит със сняг път е най-добре да се придържаме към коловозите, образувани от преминали преди това автомобили. Ако по една или друга причина това е невъзможно, трябва да се държи здраво волана, за да не се позволява на автомобила да се „разхожда” в различни посоки.
8. Дори най-полезните знания, усвоени на теория, няма да помогнат в екстремна ситуация. Затова е добре тези движения да бъдат отработени по-рано. Хубаво е да се „тренира“ на празно място, където няма други автомобили. За да се научи един шофьор да се справя с леда и снега през зимата, основното е той да не се страхува от тях.
9. Не забравяйте да подготвите колата си за зимата. Освен стандартните процедури (смяна на антифриз и слагане на зимни гуми) е желателно да се направи обработка на каросерията, на уплътнителите на вратите и ключалките. Не е излишна и смяна на филтъра в салона, тъй като заради лошата циркулация на въздуха прозорците се изпотяват по-бързо. Задължителна е и смяна на чистачките – ако те са износени, по-добре не излизайте на пътя.
10. Последно, но не и най-маловажно – зимните гуми. Техният протектор трябва да има дълбочина от минимум 4 мм, но дори той не е гаранция за безаавирийно придвижване. Гумите имат свойството да остаряват и да губят еластичност. Затова е нужно старите гуми да бъдат заменени с нови.
„10-те най“ събира най-забавните, любопитни, скандални и дори шокиращи истории – от музика и кино, през храни и места, които си струва да се посетят. „10-те най“ е хора и животни, цифри и литературни герои, догадки и научни открития.