Фрида Кало е един от най-популярните и значими художници на XX век. Известна с несломимия си дух и ексцентричност в изкуството, тя се превръща в икона на феминизма и модел за подражание на много жени. Магдалена Кармен Фрида Кало и Калдерон или просто Фрида Кало е родена в Мексико на 6 юли 1907 година. Автор е на 143 картини, 55 от които са автопортрети.
Животът на Фрида е осеян с мъка. 6-годишна тя прекарва полиомиелит, вследствие на което единият ѝ крак е по-къс и слаб. Когато е на 18, тя претърпява тежка катастрофа, при която чупи гръбнак, бедрената си кост и остава бездетна. През целия си живот претърпява тридесет и две операции, често остава приковавана към легло за дълги периоди от време, а към края на живота си, през 1952 година, губи десния си крак, който е ампутиран до коляното след гангрена.
Брачният ѝ живот с Диего Ривера е легендарен. Когато сключват брак през 1929 година той е на 43, а тя на 22. Диего изневерява често на Фрида, дори с нейната по-малка сестра, но тя не спира да го обича до края на дните си. Развеждат се през 1939 година, но се женят отново следващата година.
Фрида умира на 13 юли 1954 г., едва навършила 47 години от усложнения, вследствие на пневмония според официалната версия. Неофициалната – самоубийство. Творчеството ѝ остава непознато за широката публика десетки години след смъртта ѝ. Тя е известна най-вече като жената на Диего Ривера. Всичко обаче се променя…
През 2001 г. Фрида става първата жена мексиканка, която е удостоена с пощенска марка в САЩ. През 2002 г. по живота ѝ е направен филм със Салма Хайек в главната роля. През 2010 година в Мексико в обръщение влиза нова банкнота от 500 песо с нейния лик и този на съпруга ѝ Диего.
1. „Счупената колона“
Когато навършва 18, Фрида преживява тежка трамвайна катастрофа, която оставя у художничката белези за цял живот – тя е с раздробена бедрена кост, увреден на три места гръбнак, счупен крак на 11 места. Поради тежките контузии Кало остава бездетна. В автопортрета от 1944 г. „Счупената колона“ Фрида заменя гръбнака си с натрошена мраморна колона. Тялото ѝ, обсипано със забити в него пирони, е стегнато в обръчи като символ на металния корсет, който катастрофата я обрича да носи цял живот.
2. „Фрида и Диего Ривера“
Картина от 1931 година. Кало работи по този портрет през първите години от брака си с Диего Ривера. Тя изобразява и двамата със сериозни изражения, но хванати за ръце – символ на любовта, която изпитват един към друг. За разлика от други творби на Кало, в които доминират ярките цветни сцени, в тази не присъства нищо, което да отклонява вниманието от двата образа.
3. „Автопортрет със спусната коса“
В платното от 1947 година, косата на Фрида определено е основният елемент. Пресъздавайки я здрава и буйна, тя се стреми към възхищението на съпруга си Диего. Неведнъж той е признавал, че косата на Фрида е едно от нещата, които обича най-много в нея. С тази картина Фрида се стреми да утвърди и идентичността си. На преден план се вижда свитък с надпис: „Тук аз нарисувах себе си, Фрида Кало, с моето отражение в огледалото. Аз съм на 37 години и е юли 1947 г. В Койоакан, Мексико, мястото, където съм родена“.
4. „Автопортрет на границата между САЩ и Мексико“
През 1932 година Фрида рисува свой автопортрет, ситуиран на границата между САЩ и Мексико. С него тя изобразява свето културно разкъсване между наследството на ацтеките в родината си и влиянието на големите индустриални градове в САЩ. Близо век по-късно темата остава все така актуална.
5. „Болница „Хенри Форд“
През лятото на 1932 година Фрида и съпругът ѝ наемат жилище в Мичиган, за да може Ривера да работи върху класически стенопис за Детройтския Институт на Изкуствата. По време на престоя им там бременната Кало помята. Това е вторият спонтанен аборт за художничката от общо три. Изразява травмиращото преживяване чрез шокиращия автопортрет „Болница „Хенри Форд“.
6. „Автопортрет с трънена огърлица и колибри“
Фрида рисува този автопортрет по време на кризата в брака си с Диего Ривера. Основният елемент е трънената огърлица – признак на болката, причинена от влошените отношения с мъжа ѝ. От огърлицата виси мъртва птица колибри, изпънала криле, под формата на нейните вежди. Птицата символизира краят на нейния брак. На раменете ѝ има черна котка (общоприет символ на нещастието) и маймуната, която Диего ѝ подарява. Животинката изглежда отегчена и безразлична, също както се чувства и самата художничка.
7. „Двете Фриди“
През 1939 година неизбежното се случва – Фрида и Диего се развеждат. Художничката е опустошена, а емоциите ѝ са отразени в платното „Двете Фриди“. Тя рисува две еднакви Фриди, но с различни личности. Едната е „мексиканската Фрида“, тази която се влюбва в Диего Ривера. Другият образ е на „европейската Фрида“ – независимата художничка, със световно признат талант, но и жената, изоставена от своя съпруг.
8. „Диего в моите мисли“
Въпреки раздялата със съпруга си, Фрида не престава да обича Диего. Тя знае, че той има афери с други жени и никога няма да бъде съпругът, за когото тя копнее. Въпреки това той заема важно място в нейното сърце и картини. В този автопортрет тя рисува лицето му на челото си – на мястото на третото око. Фрида е облечена в мексиканска рокля – любимата на Диего, вероятно опит да разпали отново интереса му. Цялата картина е изпълнена с пукнатини – символ на белезите в душата ѝ.
9. „Ранената кошута“
Фрида рисува тази картина през 1946 година, след поредна операция на гръбнака ѝ. Манипулацията трябва да облекчи болките ѝ, но се случва точно обратното – те се усилват. Кало изобразява кошута с нейното лице. Цялото тяло на бедното животно е пронизано от стрели. В долния ляв ъгъл на произведението Фрида изписва думата „карма“.
10. „Любовната прегръдка на Вселената“
Елементите в тази творба са много: денят и нощта, Луната и Слънцето, живота и смъртта, Майката Природа. В центъра на картината Фрида прегръща голото дете Диего – илюстрация на голямата любов към съпруга ѝ, любов, която се променя с времето. В същото време картината напомня за невъзможността на Фрида да забременее – една от най-големите болки в живота ѝ.
Юлиян Лазаров е журналист с дългогодишен опит в радио и телевизия. В професионалната му биография са БНР, Нова ТВ, Радио Energy, ТВ Европа и др. Обича спорта, музиката и стойностното кино.