Пораженията от труда и творчеството на младежите, които умилително от години насам наричаме „бисери“, също са факт. От 2008 г. до момента това е поредната матура, в която потребителите от интернет пространството четат бисерите по български език и литература.
След като различни сайтове ги подреждаха в най-различни класации през последните 5 години, всяка от които все по-добра и по-добра, през 2013 г. учениците „родиха“ и още по-тъжно-смешни умозаключения. Според един от „младите творци“ „Пейо ЯВОР е български писател“, но с това ученическите „размишления“ не се изчерпват. Ето 10 от най-забавните бисери от матурите през 2013 г.
1. „Яворов е един от поетите, които си изливат душата върху белите листове.“
2. „Яворов е имал и съпруга, и любовница, но умира твърде млад.“
3. „Ако се задълбочим в по-дълбоко в определени творби, може да открием дълбок и тежък аспект.“
4. „Без родина човек живее само на повърхността на света.“
5. „Лирическият герой ОПЯВА своя роден край, понеже заминава за чужбина.“
6. „Всичко, що синее и зеленее – това е България!“
7. „Жребица означава, че момичето е твърде разкрепостено.“
8. „Героят вижда как Вардар, Дунав и Марица ще греят в гроба му.“
9. „Човек, изгубил родината си, се превръща в предадено животно.“
10. „Лирическият говорител и неговата дружина обичат всеки стрък и всеки клон от родината.“
Хм, трагичната картинка на българското образование е пълна. След писането на латиница, маймуница и не знам на какво още, след некадърните учители, които обучават децата ни, след зле подготвените учебни програми и учебници, какво да очакваме? Моля, да не бъда сатанизирана, че си позволявам да слагам в „срамното“ число и учителите, и министерството! Изводите съм си извадила лично от образованието на дъщеря ми. За цялото й образование (от 1-ви до 12-ти клас), учителите, които вършеха отлично задълженията си, се броят на пръстите на едната ми ръка! Но това пък си личеше категорично по постигнатите резултати по тези предмети. Лично познавам учителка, която преподава вече доста годинки в ОУ „********“ в гр. Х*****, начален курс. Тази жена така и НЕ научи българската граматика! А е начален учител… Вярно, че в училището има предимно деца от ромски и турски етнос, но това НЕ е оправдание една начална учителка да не умее да пише правилно на български език… А как тогава тя самата ще обучи децата да пишат правилно на български език??? Как ще им проверява домашните, контролните и т.н.??? И защо българските учители НЕ се подлагат на периодични тестове и т.н. за да се следи все пак за нивото им на подготовка??? А и е пълна загадка как точно се назначават учителите в дадено училище. Знам как бе назначена въпросната учителка навремето, но тогава времената бяха други и принадлежността на родителите й в „Партията“ тогава беше решаващия фактор. Сега вече времената са други и е редно наистина да се следи какво е нивото на подготовка на учителите и без капка колебание, тези които НЕ отговарят на критериите, трябва да се изведат от системата на държавното образование. В частното – няма кой да ги вземе. Така че, ако искаме да имаме грамотни деца и нация, моля да не гледаме само в тетрадките и бисерите на учениците, а да държим отговорни затова и учители, и министерство…