Въпреки че автомобилните спортове са смятани за предимно мъжко занимание, историята познава доста случаи, при които и дамите са намирали своето достойно място сред тях.
Първото известно женско състезание се е провело в Париж през далечната 1897 година и е включвало осем триколки. Оттогава до днес светът на моторните спортове определено се е променил значително, но смелите жени остават неизменна част от него.
Доказателство са следващите 10 дами, които ще останат завинаги в историята на автомобилните спортове.
10. Мария де Вилота
Мария де Вилота, дъщеря на бившия F1 пилот Емилио де Вилота, беше назначена за резервен и тест пилот на Марусия през 2012 година, но претърпя ужасяваща катастрофа по време на тест на летище Дъксфорд, в който изгуби едното си око. Де Вилота беше първата жена-пилот, правила тест за F1 отбор от Катерине Лег. След инцидента де Вилота заяви, че иска да бъде модел за подражание за бъдещи млади жени-пилоти. През 2013 година Мария беше намерена мъртва в хотелската си стая в Испания. Според лекарите причина за кончината ѝ са последствията от сериозните травми получени при катастрофата.
9. Джована Амати
Родена в заможно семейство през 1962 година в Рим, когато е 15-годишна Амати си купува мотоциклет „Хонда”, който крие от родителите си в продължение на 2 години. Започва да се състезава професионално през 1981 г., печелейки няколко състезания в следващите 4 години в шампионата на Формула „Абарт”. След това преминава в Италианската Формула 3 за 1985-86 г., финиширайки първа в няколко надпревари. През 1987 г. вече е във Формула 3000. Малко изненадващо за сезон 1992 г. получава титулярно място в екипа на „Брабъм” от Формула 1. Дотогава тя няма почти никакъв опит с кола от Гран при, с изключение на един тест за „Бенетон”. Напуска F1 и отива при спортните автомобили, където се представя доста по-успешно. След като прекратява активната си кариера, Амати пише статии за автомобилни спортове за италианските медии и коментира състезания и по телевизията.
8. Сузи Уолф
Сексапилната шотландка участва в сериите Формула РЕНО, DTM и Формула Три. През 2013 година Сузи стана част от F1 отбора на Уилямс. Първоначално тя участваше в развитието на симулатора на отбора, а по-късно направи аеродинамичен тест с FW34 и пълен тест на писта. Сузи Уолф е жена на Тото Уолф, който е един от собствениците на Уилямс.
7. Мария Тереза де Филипис
Първата жена, карала във F1, е Мария Тереза де Филипис. Италианката е родена на 11 ноември 1926 г. в Неапол. Започва да се състезава на 22 години. Само в рамките на 6 години де Филипис стига до заводския тим на „Мазерати” и през 1958 в Монако стартира във Формула 1. Мария участва в 5 състезателни уикенда от Формула 1, като се класира за старта в 3 от тях – в Белгия, Португалия и Италия. Най-доброто ѝ класиране е 10-о място на “Спа”, а в Португалия записва най-доброто си представяне в квалификация – 15-то място.
6. Кармен Хорда
Испанката Кармен Хорда е първата жена, която заговори за създаването на Формула 1 за дами. „Ако бъде организиран шампионат за жени, ще бъде фантастично. Мисля, че жените имат място в този спорт и трябва да бъдат допуснати до него. Още повече, когато го заслужават“, споделя Хорда. На този етап идеята е на ниво обсъждане. Кармен е тест пилот на Лотус. През 2014 година тя участва в сериите GP3 в Италия, като в 46 поредни състезания не успя да спечели точки.
5. Мария Грация (Лела) Ломбарди
Ломбарди е единствената жена във Формула 1, печелила точки от състезание. Състезавала се е в три сезона – от 1974 до 1976 година. Участвала е общо в 17 Гран при, като се е класирала за старта в 12 от тях, а е финиширала в 7. Родена е на 26 март 1943 г. в Италия. Тя започнала да се интересува от автомобилен спорт, след като е останала впечатлена от скоростта, с която се движи линейката, откарала я в болницата, след като получила спортна контузия.
4. Симона де Силвестро
Младата швейцарка трупа 4-годишен опит в сериите ИндиКар в САЩ, след което се присъедини към отбора на Петер Заубер във Формула 1 през 2014 година. Първоначално тя направи два теста с 3-годишен F1 болид, за да изкара суперлиценз. Планът ѝ беше да си осигури състезателно място за сезон 2015, но 90-дневният срок, в който можеше да получи суперлиценза си, изтече. Това принуди Симона да се върне в ИндиКар. Прякорът ѝ е „Аъйрън Мейдън“.
3. Даника Патрик
Родена на 25 март 1982 година, Даника започва спортната си кариера едва 10-годишна. През 2008 година попада в Топ 100 на най-красивите жени на планетата. Същата година 26-годишната тогава Даника Патрик спечели надпреварата Indy Japan 300 на пистата Twin Ring Montegi в Япония. С това тя влезе в автомобилната история, отбелязвайки първата и засега единствена победа на жена в надпреварата с автомобили тип формула.
2. Юта Клайншмид
Родената през 1962 година германка е единствената жена печелила най-трудното състезание в света – рали „Дакар”, тогава познато като „Париж – Дакар”. Кариерата на Юта започва още през 80-те години, като тогава е активен мотоциклетен състезател. През 1987 г. печели при жените в рали „Фараони”, а година по-късно дебютира в рали „Дакар”.
1. Мишел Мутон
Легендарната рали състезателка Мишел Мутон стартира кариерата си през 1973 година и печели титли при жените във Френския и Европейския и рали шампионат през 1975, 1976 и 1977 г. Присъединява се към тима на Fiat Франция през 1978 г. и печели Тюр дьо Франс и рали Лион-Шарбоние. Между 1981 и 1985 г. се състезава за Audi в Група Б. С победата си в рали Сан Ремо французойката се превръща в първата жена с победа в кръг от световния шампионат. През 1982 г. печели и в Португалия, Гърция и Бразилия. Мишел е и първата жена победителка на прословутото планинско изкачване Пайкс Пийк. Приключва кариерата си през 1986 г.
Юлиян Лазаров е журналист с дългогодишен опит в радио и телевизия. В професионалната му биография са БНР, Нова ТВ, Радио Energy, ТВ Европа и др. Обича спорта, музиката и стойностното кино.