Той си взема два часа обедна почивка, провежда десетки телефонни разговори и често изпада в сладка дрямка на бюрото, по няколко пъти на ден излиза „за да си вземе глътка чист въздух“, постоянно рови из интернет сайтовете. И всичко това докато вие се опитвате да се справите едновременно с десетте задачи, за които шефът ви е казал, че са с „голям приоритет“.
Видът „мързелив колега“ е доста често срещан из офис средите. Как обаче да се преборим с него, така че поне да не пречи на нашата работата? Отговорът идва от списание Forbes и 10-те начина да се справим с мързеливия си колега, подредени от редакторите на изданието.
1. Не го оставяйте да ви разсейва
Не прекарвайте целия си ден в размишления как може вашият колега постоянно да си проверява Facebook-a, да чати или да хърка на бюрото. Спрете да забелязвате тези неща.
Фокусирайте си в работата си. Глупаво е да прекарваме повече време в проследяване на това как колегите ви не си вършат работата, отколкото ще ви е нужно на вас, за да си свърши вашата.
2. Не се замисляйте за справедливостта
Животът не е честен. Хората обикновено си казват: „Той не прави нищо и всеки път му се разминава, даже го повишават“. Достигането до извода, че ситуацията не е справедлива, само ще ви кара да се чувствате зле. В повечето случаи нямате власт да промените нещата. Така че, по-добре се фокусирайте върху това какво можете да покажете вие.
3. Не ставайте злобни
Колкото повече време и енергия отделяте, за да изливате гнева и раздразнението си, толкова по-неприятни ще ставате за хората около вас. Враждебните колеги са точно толкова неприятни колкото и мързеливите.
4. Не влизайте в неговия режим
Не се „заразявайте“ с неговите навици. Не се залисвайте в обедната почивка с мързеливия с колега. Тръгнете си преди да се прекарали 2 часа извън работното място. Ако ви пише в Skype или във Facebook, не му отговаряйте всеки път. Със сигурност и той осъзнава неактивността си на работното поле и се опитва по всевъзможни начини да накара и други да влязат в мудната му рутина. Не влизайте в този капан.
5. Не „докладвайте“ на шефа
Постоянното оплакване пред шефа ви прави досаден. А имайте предвид, че и вие не сте перфектни. Да не мърморите, разбира се, не означава изобщо да спрете да говорите. Тук положението е деликатно и зависи от ситуацията и от началника ви. Някои шефове могат да кажат: „Благодаря ти, че ми отвори очите. Ще те възнаградя“, докато други ще реагират така: „Не е твоя работа да се тревожиш за представянето на колегите си“.
Дърдоренето пред шефа може да ви представи в лоша светлина. Освен ако не отидете при него с думите: „Не мога да довърша този проект, защото чакам Б. да завърши своята част. Какво можем да направим по въпроса?“. Така съществува някакъв шанс шефът ви да ви помоли да анализират представянето на колегите си. Тогава вече можете да бъдете честни.
6. Неговата работа не бива да става ваша отговорност
Най-вероятно с мързеливия си колега сте в един отдел и задълженията ви са сходни. Това обаче не означава, че трябва да поемате и неговата част. Напомняйте на колегите си (и най-вече на по-мързеливичките) ангажиментите и крайните срокове, които трябва да спазите, но внимавайте да не се превърнете в тяхна „детегледачка“.
7. Неговият мързел не трябва да се отразява на вашия успех
Мързеливият колега може да попречи на прогреса ви. Ако шефът ви забележи, че работата не върви с темпото, което той желае, не поемайте вината върху себе си.
8. Използвайте възможността, за да станете лидер
Това може би е вашият шанс да покажете, че може да се справяте в трудни ситуации. Когато останете насаме с въпросния колега, кажете му, че искате да му помогнете с работата. Подобно поведение ви оформя като лидер.
9. Спрете с клюките
Не е професионално. Можете да засегнете нечии чувства и да влошите цялостната работна обстановка.
10. Говорете с колегите си
Той или тя може и да не е мързелив по природа. Допуснете, че той не е наясно какви са отговорностите му на работа или пък не се справя с организацията.