Велосипедите се появяват за първи път в Европа в началото на XIV век. Днес в света са произведени повече от милиард велосипеди. Това е два пъти повече от броя на произведените автомобили в историята.
Изобретяването на велосипеда има много интересни истории, някои от тях променили самата история. Знаете ли, например, че велосипедите са били причината за поставяне на настилка на пътя?
Днес ще ви разкажем за 10 любопитни факта от историята на велосипеда.
1. Прототипът
Прототипът на велосипеда е проектиран и патентован от германския барон Карл фон Драйс през 1818 година. Този механизъм е бил с дървена рамка, метални колела и волан, но без педали. За да се движи е трябвало да се избутваш с краката си от земята. Фамилията на изобретателя не е вложена в името на велосипеда, но е дала името на железопътната кола – устройство за движение по релсите с механична тяга.
2. Името
По-късно французите Пиер Михаус и Пиер Лалеман решават да монтират колянов механизъм с педали.
Всъщност това устройство става известно като велосипед. Самата дума „велосипед“ се появява през 1860 г.
Пиер Михаус (човекът, който въвежда термина „велосипед“) избира такава дума, която да определя превозно средство на две колела с просто механично задвижване. На френски думата звучи – BICYCLETTE (Bi Seclette).
3. Железните колела
Ранните модели са били доста несъвършени и са наричани „костни шейкъри“. Те са получили този прякор, защото е било изключително неудобно да се возиш на тях.
Представете си рамката да е от ковано желязо, с дървени колела и железни „гуми“. Бихте разбрали усещането. За да се отстранят тези дефекти, е трябвало да оборудват велосипедите с гуми от лят каучук.
4. Първите модели
Първите велосипеди са имали непропорционално голямо предно колело, задвижвано с педал, и малко задно колело за поддръжка. Доста трудно е било карането на тези гиганти, но падането от високо е било лесно.
Производителите на велосипеди са смятали, че колкото по-голямо е предното колело, толкова по-далеч е можело да отидете. През 1880-те „сигурен“ велосипед замества прототипа с гигантско предно колело. Вероятно се досещате защо новият велосипед е наречен безопасен – предното колело вече не е толкова огромно. Причината за това е развитието на верижното задвижване. Сега вече задното колело може да осигурява мощност, а предното колело може да се контролира.
5. Педалите
Изобретението е модифицирано през 1839-1840 г. Шотландският ковач Киркпатрик Макмилан му добавя педали. Задното колело е било прикрепено към педалите с метални пръти. Педалът е натискал колелото, а велосипедистът е бил разположен между предните и задните колела и е контролирал движението с помощта на волан, който от своя страна е бил прикрепен към предното колело. Киркпатрик Макмилан остава в историята и като извършител на най-ранното произшествие с велосипед. Той е съборил малко момиченце, за което е глобен с 5 шилинга.
6. Гумите
Няколко години по-късно британският инженер Томпсън патентова надуваеми гуми за велосипед. Гумите обаче били технически недостатъчни и не получили широко разпространение по онова време. Масовото производство на велосипеди с педали стартира през 1867 г.
7. С велосипед на работа
В Китай се падат 250 броя велосипеди на един автомобил. Половината от всички пътувания в страната се извършват на велосипед. В градовете на Дания, Германия и Нидерландия – 30% от пътуванията. 15% от работещите японци отиват на работа с колело.
8. Първата околосветска обиколка
Томас Стивънс е първият човек, който обикаля света с велосипед през 1884-87 г. Това изпитание е уникално по своята сложност. Първо е извършено с велосипед все още със стария дизайн – с огромно предно колело. Освен това все още не е имал гуми.
9. Световният рекорд
Световният рекорд за скорост на велосипед принадлежи на олимпийския победител Джон Хауърд. През 1985 г. той достига 245,08 км/ч (152,2 мили/ч). Най-старото и едно от най-изтощителните колоездачни състезания в историята е маратонът Париж-Брест-Париж. Дължината му е 1200 км. Той се провежда и до днес.
10. Тандемът
Всички познават двойните велосипеди (тандемите) – те са много популярни за фотосесии на младоженци и за трениране на екипния дух в двойка. Но датчаните решиха да не се ограничават в двойка каране на колело и конструираха велосипед, дълъг цели 35 места. На това интересно съоръжение абитуриентите много обичат да се снимат.
Колоезденето винаги е било част от програмата на Олимпийските игри, само условията на състезанието са се променяли. Първоначално това е било само състезание на пистата, в друг период – само на магистрала. Сега игрите включват както индивидуални, така и отборни състезания за къси и дълги разстояния.
Подобряват се и велосипедите и колоездачите. Скоростта и издръжливостта на спортистите расте, така че с увереност може да се каже, че броят на любопитните истории и факти само ще се увеличава.
Ванката е студент по „Медия и журналистика“ в Бристъл. Хоби са му дигиталното и традиционно рисуване. Любител е на електронната музика. Обича да пътува, да открива, да снима и да твори какво ли не.