Смята се, че хората на изкуството винаги се отличават от тълпата. Понякога са по-чувствителни, свити в себе си, а друг път – максимално екстровертни личности. Те са хора на крайностите, които, вероятно, търсят баланса в себе си посредством изкуството. Много от тези личности имат труден житейски път. Днес ви представяме 10 факта от живота на Фрида Кало – мексиканска художничка, оставила много за размисъл след себе си.
1. Пълното име на мексиканската художничка е Магдалена Кармен Фрида Кало и Калдерон. Родена е на 6 юли 1907 г. в гр. Мексико в семейството на фотографа Гилермо Кало, имигрант от Германия. Майка ѝ – Матилде Калдерон Гонсалес, е мексиканка с испански корени. Когато е на 6 години, се разболява от полиомиелит (детски паралич) и по тази причина десният ѝ крак остава по-къс и по-слаб.
2. Като дете е по-привързана към баща си, като често му помага в студиото с различни проекти. Посещавала е уроци по рисуване, но е изпитвала неистово влечение към науката. През 1922 г. е приета в Националното подготвително училище в Мексико сити с намерението да учи медицина. Именно там среща за първи път бъдещия си съпруг – стенописеца Диего Ривера.
3. Важен момент, който бележи живота на художничката и бъдещите ѝ политически пристрастия, е Мексиканската революция (1910-1920 г.). Смята се, че в кръвопролитията живота си губят между 300 000 и 2 000 000 души. Гражданската война, превърнала се в революция, започва като протест срещу управлението на Порфирио Диас.
4. През 1925 г. Фрида Кало претърпява катастрофа. Автобусът, с който пътува, се блъска в трамвай. Вследствие на инцидента, е оперирана 30 пъти. Това е времето, в което тя се учи да рисува. След възстановяването си се присъединява към Мексиканската комунистическа партия, където отново се среща с Диего Ривера. Показва му някои от своите картини, а той от своя страна я окуражава да продължава да рисува.
5. Фрида Кало и Диего Ривера се женят през 1929 г. Тогава тя променя личния и художествения си стил. По отношение на облеклото започва да носи традиционното тихуанско облекло, състоящо се от широка блуза, златни бижута, шапка с цветя и дълга пола с волани. В творбите ѝ се забелязва промяна на мащаба на мъжката и женската фигура, като Кало е смятала, че така изобразява живота, който Ривера е искал – дом с класическата мексиканска съпруга.
6. Животът продължава да и праща изпитания. В периода 1930-1933 г. тя и Диего Ривера обикалят САЩ, защото той е получил заявки за стенописи. По това време Кало прави няколко спонтанни аборта. Тези събития, наред със смъртта на майка ѝ, водят до появата на едни от най-известните ѝ картини.
7. През 1933 г. Фрида и Диего се завръщат в Мексико, където живеят в къща, чиито отделни помещения са свързани с мост. Домът им става мястото, където се събират привърженици на комунистическите убеждения. Техен гост е бил и Лев Троцки, когото Сталин убива именно в Мексико. Андре Бретон – художник, представител на сюрреализма, подкрепя творчеството на Фрида и дори пише предговора към брошурата за първата ѝ самостоятелна изложба през 1938 г. в Ню Йорк. По думите му тя е „самоук сюрреалист“.
8. Фрида Кало е първият мексикански художник от XX в., чиято творба е изложена в Лувъра.
9. През 1939 г. Кало и Ривера се развеждат, но година по-късно подновяват брака си, като се местят да живеят в детския дом на художничката – La Casa azul или Синята къща. До края на живота си Фрида е подложена на още няколко операции, като след тях ѝ е нужна помощ за придвижването.
10. Фрида Кало умира през 1954 г., като официалната причина за смъртта ѝ е белодробна емболия. „Синята къща“ е превърната в музей от Диего Ривера – място, посветено на живота и творческите ѝ успехи.
Екатерина Попова е студентка в СУ „Св. Климент Охридски“, специалност „Връзки с обществеността“. Обожава да пътува и да снима. Кучетата и филмите са нейният втори живот.